Gat in de markt voor 'sportdranken' voor kinderen

‘Er is een gat in de markt voor "sportdranken" die gericht zijn op kinderen'. Dat zei onderzoeker Fred Brouns van de Universiteit Maastricht op het congres Gezonde Voeding, Gezonde Dranken van Voeding Nu dat afgelopen maandag plaatsvond in Meeting Plaza in Maarssen.

‘Er is een gat in de markt voor "sportdranken" die gericht zijn op kinderen'. Dat zei onderzoeker Fred Brouns van de Universiteit Maastricht op het congres Gezonde Voeding, Gezonde Dranken van Voeding Nu dat afgelopen maandag plaatsvond in Meeting Plaza in Maarssen. Tijdens het congres, dat bezocht werd door diëtisten, onderzoekers en vertegenwoordigers van de drankenindustrie, wees Brouns er in zijn lezing op dat sportdranken die rijk zijn aan koolhydraten, en daarmee veel energie bevatten, vaak bij de verkeerde personen terecht komen.


‘Ik zie het regelmatig gebeuren dat kinderen in sportkantines energy drinks van hun ouders krijgen', zegt Brouns. ‘Ze weten vaak niet wat er allemaal in zit, ook al staat dat op het etiket. Ook heerst het idee bij volwassenen dat ze door het drinken van sportdranken er even goed aan doen als een een topatleet, maar de werkelijkheid is dat ze veel meer energie binnenkrijgen dan ze verbruiken met alle gevolgen voor het overgewicht van dien. Ik denk dat er een gat in de markt is voor producenten om een aantrekkelijk product te maken, waar kinderen en sporters zich door voelen aangetrokken, wat minder energie bevat.'


Volgens Brouns zijn de bestaande sportdranken voor (top)atleten prima geschikt. ‘Iemand die hard traint om de marathon van Rotterdam te lopen, is op zijn niveau een topatleet, voor hem of haar zijn de energierijke sport drinks bedoeld.'


Tijdens het Voeding Nu symposium werd niet alleen ingegaan op sportdranken. Ook gingen sprekers in op de voedingswaarde van fruit- en zuiveldranken, de verzadigende werking van vast en vloeibaar voedsel, functionele dranken, zoetheidsperceptie, tandvriendelijke dranken, additieven en wetgeving. Het volledige verslag wordt gepubliceerd in het novembernummer van Voeding Nu.


Voor het radio-interview met Fred Brouns:
http://www.radio1.nl/contents/8983-energie-en-sportdranken-zijn-lang-niet-zo-gezond

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...