Gouden Windei 2023 naar Blue Band Roombeter

19 december 2023 Redactie Food Foodwatch
Foodwatch heeft het Gouden Windei uitgereikt aan Blue Band Roombeter van producent Upfield. Dit product kreeg 45 procent van de stemmen in deze jaarlijkse verkiezing van de Voedselwaakhond voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar.

De misleiding bij Blue Band Roombeter zit volgens Foodwatch in de naam en de verpakking van Blue Band Roombeter. Die lijken te veel op de boter variant. Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: “We juichen toe dat er steeds meer plantaardige alternatieven zijn die beter voor milieu en dieren zijn dan hun tegenhangers met zuivel. Het is heel goed dat mensen met een allergie of andere eetwens deze zuivelvrije producten wél kunnen consumeren. Maar om de zuivellobby niet in de kaart te spelen moeten deze varianten in duidelijk onderscheidende verpakkingen zitten, zoals een andere wikkel of groen kuipje.”

Reactie Blue Band/Upfield

Op de Facebookpagina reageert Blue Band op de prijs. Volgens de producent smaakt en smeert Blue Band Roombeter als roomboter, maar heeft het minimaal 75% minder klimaatimpact. “Vandaar dat we ons product Blue Band Roombeter hebben genoemd. Met een E. Omdat het dus beter is.”

Top 5

Op de tweede plaats eindigde Hero B'tween Protein met 19 procent van de stemmen. “Heel veel consumenten vallen over de onzinnigheid van een relatief duur 'speciaal proteïne' product, omdat het merendeel van de Nederlanders dagelijks al meer dan genoeg eiwitten binnenkrijgt”, aldus Foodwatch. Daarnaast is ook de verpakking maar voor de helft gevuld, Hero heeft aangegeven volgend jaar met een kleinere verpakking te komen.

En tot slot ging 16 procent van de stemmen naar Danio Romige Kwark Pistachesmaak. Dit product bevat geen verse pistache noten, terwijl deze wel op de verpakking staan. Danio gebruikt natuurlijke aroma voor de kwark. Op de vierde plaats eindigt Apple Bandit 0.0 Cider van Heineken (12 procent van de stemmen) en op de vijfde en laatste plaats staat Lidl/Crownfield 7 Granen Ontbijt (8 procent van de stemmen).

Gouden Windei

Foodwatch organiseert elk jaar de verkiezing voor het Gouden Windei. Op basis van de klachten  van consumenten selecteert de organisatie de kandidaten voor het Gouden Windei . Consumenten kunnen vervolgens stemmen op de genomineerde producten. Het product met de meeste stemmen krijgt vervolgens het Gouden Windei.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?