Groente- en fruitconsumptie Nederland neemt toe

Groente

De consumptie van groente en fruit in Nederland steeg in 2021. Nederlandse huishoudens kochten 3 procent meer groente en fruit ten opzichte van het voorgaande jaar, blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis, op basis van cijfers van het GfK.

De stijging van groente- en fruitconsumptie is al langer te zien: in 2020 nam deze met 4 procent toe. In 2021 hadden vers gesneden groenten binnen de huishoudelijke consumptie het grootste aandeel, namelijk 36 procent. Ook blijkt de verkoop van verspakketten gestegen: het aantal kopers van verspakketten steeg met 7 procent. Het meest verkochte verspakket is tomatensoep, gevolgd door lasagne en curry madras.

De verkoop van groente en fruit online nam ten opzichte van voorgaand jaar met 40 procent toe. Dat is ook terug te zien in de cijfers van online supermarkt Picnic, die zelf onderzoek deed. Ook kochten mensen vaker lokaal: de verkoop van groente en fruit bij de kleine winkel, kraam of automaat bij de producent steeg met 20 procent. Ten opzichte van 2020 kochten Nederlanders 11 procent meer biologisch geteelde groente en fruit.

 

Lees ook
Radboudumc betaalt een week lang btw op gezonde voeding in restaurant

Radboudumc betaalt een week lang btw op gezonde voeding in restaurant

Het Radboudumc betaalt deze week de btw op volledig gezonde voeding in het restaurant en roept tegelijkertijd de politiek op om meer vaart te zetten achter de plannen om groente en fruit btw-vrij te maken. Daarmee wil het ziekenhuis het belang van voeding op preventie en een gezonde leefstijl onderstrepen.

Opiniepanel EenVandaag: “Mensen zijn massaal voor het schrappen van de btw op groente en fruit”

Opiniepanel EenVandaag: “Mensen zijn massaal voor het schrappen van de btw op groente en fruit”

Uit een leefstijlonderzoek van EenVandaag onder ruim 34.000 mensen blijkt dat 93 procent voorstander is van 0% btw op groente en fruit. De helft van de mensen is van plan om bij een prijsverlaging dit ook vaker te kopen.

Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Studenten winnen Food Boost Challenge met gezonde smoothies

Op 24 mei pitchten tien studententeams tijdens de Food Boost Challenge hun idee om jongeren meer groente- en fruitproducten te laten eten. Team Veggie Smooth kwam als winnaar uit de bus met hun concept van aantrekkelijke, gezonde smoothies waarin 60% groente en 40% fruit verstopt zitten.