HAK lanceert nieuwe campagne om lokale groente onder de aandacht te brengen

HAK campagne lokale groenten

Met een nieuwe campagne wil groentefabrikant HAK consumenten bewust maken van de herkomst van hun groenten en laten zien dat er op de Nederlandse akkers een grote variatie aan groente groeit. 

Met de campagne wil HAK inspireren om lokale producten te gebruiken in hedendaagse internationale gerechten. De groentefabrikant schrijft: “Kiezen voor lokaal geteelde volle grond seizoensgroenten is vaak beter voor de planeet, de voedingswaarde en de telers en daarom goed voor de consument.” HAK ziet het als missie om de consument te helpen in zijn bewustzijn en kennis over de herkomst van ons voedsel.

Veldvinder

HAK lanceert daarnaast ‘Veldvinder’ op haar website, waarmee de consument kan bekijken waar de groenten van HAK worden geteeld. Op deze website vinden consumenten ook de oogstkalender die in één blik overzichtelijk maakt wanneer welke groente wordt gezaaid, groeit en wordt geoogst. In de HAK velden in Nederland wordt een groot aantal “Hier groeit HAK”-borden geplaatst, om de herkenning voor de consument te vergroten.

Pilotprojecten

HAK teelt 85% van al haar groenten en peulvruchten binnen een straal van 125 kilometer van de fabriek in Giessen. De groente worden tijdens het seizoen door de HAK-telers van het land gehaald en kort na de oogst verwerkt en geweckt. De groentefabrikant experimenteert samen met telers ook met pilotprojecten voor bijvoorbeeld exotische peulvruchten die voorheen ver weg groeiden. Er wordt geprobeerd deze nu in Zeeland en Zuid-Holland te telen.

Bron: HAK 

Lees ook
Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Op 1 september vond de officiële start plaats van de campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

Campagne ‘Trommel zonder Rommel’ wil gezondere broodtrommels voor scholieren

Campagne ‘Trommel zonder Rommel’ wil gezondere broodtrommels voor scholieren

In de broodtrommels van scholieren zit vaak weinig groente of fruit. Daarom is deze week de campagne ‘Trommel zonder Rommel’ van start gegaan. Met deze campagne willen initiatiefnemers Lidl en Voedingscentrum de lunch van basisschoolkinderen gezonder maken.

GroenteCongres reikt Best Practice Award uit voor meer groenten in de zorg

GroenteCongres reikt Best Practice Award uit voor meer groenten in de zorg

Op 8 september vindt het zesde GroenteCongres plaats met als thema ‘Meer groenten in de zorg’. Tijdens het congres wordt de Best Practice Award 2022 uitgereikt, een award voor producten, concepten of initiatieven die uitdagen tot introductie van gezondere gerechten met meer groenten in de zorg. Ideeën kunnen tot 29 augustus ingestuurd worden.