Het Vinkje houdt landelijke publieksactie ‘Bewust van Suiker’

attachment-vinkjee

Het Ik Kies Bewust Vinkje houdt de landelijke publieksactie ‘Bewust van Suiker’. Infoteams van stichting Ik Kies Bewust gaan de straat op om te laten zien hoe met het Vinkje een gezondere keuze gemaakt kan worden.

Dit gebeurt op zaterdag 22 juni in Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Nijmegen.

Gemiddeld krijgt een persoon 35kg suiker per jaar binnen, in een menu met alleen Vinkje-producten zit minder suiker. In frisdrank met het keurmerk zit bijvoorbeeld een kwart minder suiker dan in een frisdrank zonder Vinkje.

 

De stichting daagt consumenten uit om het jaarlijkse verschil te raden wanneer consumenten al hun producten vervangen door producten met het Vinkje.

Boodschappenpakket

Twintig personen die het dichts bij de gezondheidswinst zitten, winnen een boodschappenpakket ter waarde van ruim 30 euro. De actie loop tot en met 8 juli, deelname is mogelijk via Facebook.

Voedingscentrum

De overheid heeft het Vinkje dit voorjaar officieel erkend als hét nationale voedselkeuzelogo, ook het Voedingscentrum ondersteunt het keurmerk.

 

Er zijn 6.500 producten met het Vinkje op de markt. Het Vinkje is een vrijwillig samenwerkingsverband van voedselproducenten, wetenschap en overheid.

 

Minder suiker

Suikers zijn een voorname veroorzaker van overgewicht. Ze leveren calorieën en geen belangrijke voedingsstoffen als mineralen en vitamines. Onafhankelijke wetenschappers hebben criteria opgesteld voor de maximale hoeveelheid suiker die een product met het Vinkje mag bevatten.

Ik Kies Bewust Vinkje

Het Vinkje met de groene cirkel staat op producten uit de Schijf van Vijf met minder verzadigd vet, suiker en/of zout. Dit keurmerk is te vinden op bijvoorbeeld zuivel, groenten en fruit. Producten met het blauwe Vinkje behoren niet tot de Schijf van Vijf, maar bevatten wel minder dikmakers. Het is te vinden op bijvoorbeeld sauzen en frisdranken.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Vinkje enig goedgekeurde voedselkeuzelogo
Suiker: verslavend of belonend? 

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...