‘Klimaatweegschaal' voor consumenten

Nederlandse consumenten kunnen nu zelf online berekenen wathet bereiden van een maaltijd voor invloed heeft op het klimaat. Dit ismogelijk dankzij de Klimaatweegschaal van het Voedingscentrum: een rekenmoduledie de klimaatinvloed van een maaltijd inzichtelijk maakt.

Nederlandse consumenten kunnen nu zelf online berekenen wat het bereiden van een maaltijd voor invloed heeft op het klimaat. Dit is mogelijk dankzij de Klimaatweegschaal van het Voedingscentrum: een rekenmodule die de klimaatinvloed van een maaltijd inzichtelijk maakt.


Consumenten kunnen online hun menu van onder andere aardappelen, groenten en vlees samenstellen. Zij geven daarbij aan hoe boodschappen gedaan worden, hoe ze bewaard worden en hoe de ingrediënten bereid worden. De klimaatweegschaal voegt daar informatie aan toe over productiemethode en wijze van transport. De consument ziet vervolgens of die maaltijd relatief weinig of veel invloed heeft op het klimaat. Achter de klimaatweegschaal zit een database met 375 voedingsmiddelen die vaak gebruikt worden in de warme maaltijd.


 


Aanleiding


Een reductie in de maaltijdgebonden broeikasgassen tot zestig procent is mogelijk als consumenten bewuster kiezen en koken. De wereldwijde uitstoot van broeikasgassen wordt voor 20 tot 35% veroorzaakt door de productie en verwerking van voedingsmiddelen. Verbruik van fossiele brandstoffen (energieverbruik bij productie en transport) en uitstoot van bijvoorbeeld methaan in de veeteelt en bij het verbouwen van rijst zijn daarbij belangrijke factoren.


De Klimaatweegschaal van het Voedingscentrum is te vinden op  www.voedingscentrum.nl/klimaatweegschaal

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...