Leren niet te genieten van ongezonde voeding

Pile of Pancakes

Obesitas in Amerika kan worden opgelost door vroeg te leren niet te genieten van ongezonde voeding. Dit blijkt uit onderzoek van de University of Minnesota’s Carlson School of Management.

De wetenschappers hebben onderzocht hoe verzadiging (gedefinieerd als daling van de zin in de smaak na herhaalde consumptie) het verlangen naar ongezonde voeding kan verminderen.

 

Wilskracht

Joseph Redden, assistent-professor marketing aan de Carlson School: ‘Als mensen het hebben over zelfbeheersing, geloven zij dat het gaat om wilskracht en dat sommige mensen deze kracht wel hebben en andere mensen niet als het gaat om de confrontatie met een verleiding. De realiteit is echter dat iedereen soms een verleiding niet kan weerstaan. Sommige mensen genieten minder lang van de verleiding en kunnen dus een volgende keer makkelijker ‘nee’ zeggen.’

 

Hoeveelheid eten

Met behulp van experimenten, uitgevoerd door onder andere Redden, werd ontdekt dat wanneer mensen met een goede zelfbeheersing ongezonde voeding eten zij eerder verzadigd zijn  dan wanneer zij gezonde voeding eten. Bij één experiment werd aan de proefpersonen gevraagd om te tellen hoe vaak ze slikten. Met deze subtiele hint voor de hoeveelheid eten, raakten de mensen met een lage zelfbeheersing sneller verzadigd. Redden: ‘We waren verbaasd hoe makkelijk mensen met een zwakke zelfbeheersing een sterke zelfbeheersing kregen door één aanwijzing.’

 

Verzadiging

‘Mensen kunnen het best bewust tellen hoeveel ze eten in plaats van te vertrouwen op hun zelfbeheersing’, aldus Redden. ‘Aandacht schenken aan de hoeveelheid zorgt ervoor dat mensen zich eerder verzadigd voelen.’

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...