McDonald’s mag geen reclame maken met kinderidolen op Instagram en websites

28 februari 2022 Redactie Voeding Nu

Beeld: Unsplash

In juni 2021 diende foodwatch klachten in bij de Reclame Code Commissie tegen de online kindermarketing van fastfoodketen McDonald’s. Van de acht klachten heeft de voedselwaakhond er twee gewonnen. Het gebruik van kinderidolen in reclame op Instagram en websites mag niet.

Foodwatch diende de klacht in tegen online kindermarketing op Instagram, YouTube, TikTok en de website van McDonald’s. De keten gebruikte in reclames bekende kinderidolen zoals Trolls en My Little Pony. Na een half jaar deed de Reclame Code Commissie uitspraak: online reclame maken met kinderidolen mag niet. McDonald’s heeft aan franchisenemers gevraagd de posts met kinderidolen op Instagram te verwijderen.

Afgewezen klachten

Zes van de acht klachten zijn door de RCC afgewezen. Foodwatch noemt deze klachten ‘grijsgebieden’. Deze gaan over het verloten van cadeautjes, het reposten van influencer- en fanfoto’s, berichten die geplaatst zijn op eigen initiatief van de influencer en advertenties voor en tijdens het kijken van influencervideo’s, bijvoorbeeld op YouTube.

Elif Stepman, campagneleider van foodwatch: “Populaire influencers maken via sociale media reclame voor junkfood van McDonald’s & co. Oók influencers die razend populair zijn bij kinderen. Door het grijsgebied in de regelgeving kunnen ze dit blijven doen: de Stichting Reclamecode levert geen duidelijke regels en geen duidelijke uitspraak, maar één ding is wel duidelijk: kinderen worden overstelpt met junkfoodmarketing. Wij zijn niet de verliezers in deze zaak tegen McDonald’s, maar wel alle kinderen die nog steeds overstelpt worden met junkfoodmarketing.” Foodwatch roept op tot een totaalverbod op kindermarketing voor alle producten die buiten de Schijf van Vijf vallen.

Bron: foodwatch

 

Altijd op de hoogte blijven?