Minder groenten- en fruitconsumptie door creatieve voedselmarketing

attachment-produce-sectionjpg-33556a6bf30d46e7

Creatieve marketing en het gemak van bewerkte levensmiddelen zorgen er voor dat er in West-Europa en de Verenigde Staten minder vers fruit en groenten worden gegeten. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van de Rabobank.

De maktonderzoekers suggereren dat de gedaalde consumptie aan fruit en groente tot stand is gekomen door de misvatting dat verse producten duurder zijn dan bewerkte producten. In feite is de prijs van fruit en groenten in Europa en de Verenigde Staten minder gestegen van 2006 tot 2011 dan de voedselprijzen in het algemeen.

 

Gemaksvoedsel versus verse producten

De consumptie van verse producten daalt nog steeds. Volgens de bank is de huidige ontwikkeling te danken aan de lagere inkomens en prijsstijgingen enerzijds en sterkere concurrentie van bewerkte en gemaksproducten anderzijds.


Inkomen

Er lijkt een relatie te zijn tussen het inkomen en de consumptie van groenten en fruit. Het gevolg daarvan is dat consumenten in moeilijke economische omstandigheden gevoeliger zijn voor prijsschommelingen.

Drie manieren voor verbetering


Cindy van Rijswick, analiste bij Rabobank, stelt dat er drie manieren zijn waarop de industrie moet inzetten om de consumptie van groente en fruit te laten stijgen. Zo moet het gebrek aan gemak bij groenten en fruit worden aangepakt. Dit is mogelijk een belemmering voor de consumptie van groente en fruit. Gewassen, gesneden en verpakte producten worden nu steeds populairder.


Verder zou de marketing zich moeten richten op het informeren van de consument over het gemak, smaak, plezier en veelzijdigheid van groenten en fruit.


Bovendien is betere samenwerking nodig binnen de keten. Zo zouden producten van verminderde kwaliteit uit de schappen moeten worden gehaald.

 

Groentecongres

Kinderartsen in Nederland vinden de groenteconsumptie van jonge kinderen in Nederland zorgwekkend. Om deze reden wordt op 12 september het eerste Nationale groentecongres gehouden. Het wordt georganiseerd door het Platform Gezonde Voeding 0-4-jarigen in samenwerking met Voeding Nu. Meer informatie is te vinden op de website van het congres Broccoli voor beginners.  

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Vegetariërsbond wil meer groentegerechten op kindermenu

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...