‘Moeite om later op de dag ongezonde snacks te weerstaan’

attachment-kind-in-supermarkt

Het merendeel van de deelnemers aan de Voeding Nu poll over snacken, die in juni online stond, blijkt het moeilijker te vinden om later op de dag gezondere voedingskeuzes te maken dan aan het begin van de dag. 

88 procent van de deelnemers (n=64) is het eens met de stelling: ‘In de namiddag en avonduren vind ik het moeilijker gezonde snackkeuzes te maken’. Een van de deelnemers becommentarieert:  ‘Er bestaan héél véél gezonde en super lekkere tussendoortjes, die niet ongezond zijn!’. Een ander voegt eraan toe: ‘Heerlijk 's avond thee met een stuk chocolade, bijvoorbeeld, of een lekkere bonbon. Laten we wat minder streng zijn voor ons zelf dan is het veel gemakkelijker om een gezond gewicht te houden.’

Onderzoek naar snacken

Uit een grootschalig onderzoek naar de trends rondom snacken blijkt dat de snackmarkt sneller groeit dan de maaltijd(componenten)markt. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat consumenten aan het begin van de dag kiezen voor gezondere tussendoortjes dan later op de dag, dan wordt vaker gegrepen naar ongezondere snacks als chocolade, chips en hartige snacks. Vooral de late namiddag en de avond zijn momenten waarop de consument meer moeite heeft gezonde keuzes te maken.

Supermarkten anders inrichten

De nieuwe stelling op deze site gaat over het supermarktschap. Moet de supermarkt anders worden ingericht om de consumptie van gezondere producten te stimuleren?

Lees verder op Voeding Nu online:

Supermarkten anders gaan inrichten

Snackgedrag consument neemt toe in de late middag

Meer over
Lees ook
HAK hoopt op teelt Hollandse kikkererwt

HAK hoopt op teelt Hollandse kikkererwt

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK laat dit jaar opnieuw kikkererwten telen in Zeeuws-Vlaanderen. Dit is een tweede proef na een succesvolle eerste proef in 2018. Hiermee streeft HAK ernaar zoveel mogelijk van haar groenten en peulvruchten lokaal te verbouwen.Na de succesvolle eerste proef vorig jaar, wil HAK door middel van een tweede testperiode...

NAGF: ‘Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit’

NAGF: ‘Nudging in de supermarkt stimuleert de verkoop van groenten en fruit’

Nudges om de verkoop van groenten en fruit in supermarkten te stimuleren, hebben een positief effect. Met een paar simpele nudges zijn consumenten aan te sporen om meer groenten en fruit te kopen.Onlangs gaf een Brits onderzoek suggesties voor de inrichting van een gezonde supermarkt. Het Nederlandse Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) voerde...

Omzet vleesvervangers in tweeënhalf jaar 51% gestegen

Omzet vleesvervangers in tweeënhalf jaar 51% gestegen

Een nieuw onderzoek van IRI Nederland laat zien dat de omzet van vleesvervangers sinds 2017 met 51% is gestegen. De omzet van vers vlees daarentegen is gedaald. De omzet van vlees is nog steeds wel het hoogst.De populariteit van vleesvervangers neemt toe. ABN Amro voorspelde eerder dit jaar al dat de vleesvervangermarkt zowel in 2019 als in 2020 met...