Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

De Vegetarische Slager

(Copyright: De Vegetarische Slager)

 

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.

Uit het onderzoek, dat zo’n drie jaar beslaat, blijkt dat in elk van de elf onderzochte landen (België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Spanje, Verenigd Koninkrijk) er meer vleesvervangers werden geconsumeerd; de toename in heel Europa bedroeg maar liefst 49 %.

Duitsland is de grootste afzetmarkt voor plantaardige vleesvervangers in Europa. Jaarlijks wordt er voor 993 miljoen euro aan vlees- en zuivelvervangers verkocht. Op de tweede plaats staat het VK (750 miljoen euro), gevolgd door Spanje (448 miljoen euro), Italië (425 miljoen euro) en Frankrijk (355 miljoen euro).

Nederland staat in dit rijtje op de zesde plek. Maar wanneer er gekeken wordt naar consumptie per hoofd van de bevolking, dan staan we op de eerste plek. Per persoon geven we gemiddeld het meeste uit aan plantaardige vervangers (circa 17 euro) en consumeren we ook de meeste vleesvervangers (870 gram per persoon). Bij elkaar zijn we goed voor een jaarlijkse vleevervangersconsumptie van 15 miljoen kg. Op het gebied van plantaardige vervangers voor kaas, komen we met 20 gram per persoon op de tweede plaats, na de Duitsers (30 gram per persoon). Wel zijn we op dit gebied de sterkste groeimarkt: maar liefst 400 % in de afgelopen twee jaar.

 

Discount

Nederlandse supermarkten verkochten de afgelopen twee jaar 50 % meer plantaardige alternatieven (291 miljoen euro per jaar). Opvallend daarbij is dat de groei in discountsupermarkten, waaronder Aldi en Lidl, nog sterker was (83 %).

Ook opvallend is dat in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, terwijl dit in Nederland geldt voor plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro). Hierbij zijn burgers het populairst (42 miljoen euro), gevolgd door roerbakstukjes (33 miljoen euro) en balletjes (21 miljoen euro).

Meer over
Lees ook
Alternatieve eiwitten steeds meer geaccepteerd, maar consumptie blijft achter

Alternatieve eiwitten steeds meer geaccepteerd, maar consumptie blijft achter

Hoewel steeds meer Nederlanders minder vlees, zuivel en eieren willen eten, stijgt de consumptie van eiwitten uit alternatieve bronnen niet. Sinds 2015 daalde het aantal typische vleeseters met zo’n tien procent. Dit blijkt uit onderzoek van Wageningen Economic Research.Onderzoekers van de Wageningen Economic Research brachten in 2019 de eiwitconsumptie...

Beyond Meat lanceert twee nieuwe burgers in 2021

Beyond Meat lanceert twee nieuwe burgers in 2021

Beyond Meat breidt in 2021 haar assortiment uit met twee nieuwe burgers. Volgens de producent van vleesalternatieven is de een nog ‘vleziger en sappiger’ en de ander nog voedzamer dan haar huidige eiwitalternatieven. De producent past voor haar nieuwe burgers de receptuur aan en laat mungboon als eiwitbron nu achterwegen.Beyond Meat heeft nog niet bekend...

Standpunt Voedingscentrum: Stap voor stap naar een meer plantaardig voedingspatroon

Standpunt Voedingscentrum: Stap voor stap naar een meer plantaardig voedingspatroon

De Gezondheidsraad adviseert om te eten volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon. Dat heeft positieve effecten op de gezondheid en het milieu (1, 2). Maar wat is de ideale verhouding en hoe geven we er vorm aan?Verschillende partijen adviseren dat in 2030 60% van de eiwitten die we eten afkomstig zouden moeten zijn van plantaardige...