Nederlanders eten meeste vleesvervangers van Europa

De Vegetarische Slager

(Copyright: De Vegetarische Slager)

 

Van alle Europeanen eten Nederlanders de meeste vleesvervangers. Dit blijkt uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Nielsen, gepubliceerd door het Smart Protein project, in samenwerking met ProVeg International. Ook besteden we het meeste geld aan plantaardige vervangers.

Uit het onderzoek, dat zo’n drie jaar beslaat, blijkt dat in elk van de elf onderzochte landen (België, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Spanje, Verenigd Koninkrijk) er meer vleesvervangers werden geconsumeerd; de toename in heel Europa bedroeg maar liefst 49 %.

Duitsland is de grootste afzetmarkt voor plantaardige vleesvervangers in Europa. Jaarlijks wordt er voor 993 miljoen euro aan vlees- en zuivelvervangers verkocht. Op de tweede plaats staat het VK (750 miljoen euro), gevolgd door Spanje (448 miljoen euro), Italië (425 miljoen euro) en Frankrijk (355 miljoen euro).

Nederland staat in dit rijtje op de zesde plek. Maar wanneer er gekeken wordt naar consumptie per hoofd van de bevolking, dan staan we op de eerste plek. Per persoon geven we gemiddeld het meeste uit aan plantaardige vervangers (circa 17 euro) en consumeren we ook de meeste vleesvervangers (870 gram per persoon). Bij elkaar zijn we goed voor een jaarlijkse vleevervangersconsumptie van 15 miljoen kg. Op het gebied van plantaardige vervangers voor kaas, komen we met 20 gram per persoon op de tweede plaats, na de Duitsers (30 gram per persoon). Wel zijn we op dit gebied de sterkste groeimarkt: maar liefst 400 % in de afgelopen twee jaar.

 

Discount

Nederlandse supermarkten verkochten de afgelopen twee jaar 50 % meer plantaardige alternatieven (291 miljoen euro per jaar). Opvallend daarbij is dat de groei in discountsupermarkten, waaronder Aldi en Lidl, nog sterker was (83 %).

Ook opvallend is dat in de meeste Europese landen plantaardige zuivel de boventoon voert, terwijl dit in Nederland geldt voor plantaardige vleesvervangers (174 miljoen euro). Hierbij zijn burgers het populairst (42 miljoen euro), gevolgd door roerbakstukjes (33 miljoen euro) en balletjes (21 miljoen euro).

Meer over
Lees ook

Jonge generatie positief over vegetarisch eten

De jonge generatie (18-29 jarigen) staat positiever tegenover vegetarisch eten dan de oudere generaties. Ouders vinden het belangrijk kinderen met vegetarisch eten op te laten groeien.Dit blijkt uit onderzoek van Kien onder 1.207 Nederlanders van 18 jaar en ouder, in aanloop naar de Vega Favorieten-campagne. Met deze campagne willen de Nationale Postcode Loterij, Albert Heijn en Unilever zoveel mogelijk Nederlanders inspireren om minder vlees te eten door het uitreiken van een cadeaukaart voor bijvoorbeeld een vleesvervanger, vegetarische maaltijd of de ‘Vega Favorieten’-inspiratie doos. Volgens...

Veggieburger mag zo blijven heten, kaasalternatief mag niet meer

Veggieburger mag zo blijven heten, kaasalternatief mag niet meer

Het Europees Parlement stemde vandaag tegen een door de landbouwcommissie voorgesteld verbod op het gebruik van vleesnamen voor vegaproducten. Ze stemden wel voor een verbod op plantaardige zuivelnamen.Het Europees parlement stemde over het ‘vegaburgerverbod’. Een petitie tegen het verbod, op initiatief van ProVeg, werd ruim 250.000 keer ondertekend....

Vleesconsumptie stijgt, maar ook populariteit vleesvervangers neemt toe

Vleesconsumptie stijgt, maar ook populariteit vleesvervangers neemt toe

Ondanks een toenemende populariteit voor vleesvervangers, is de vleesconsumptie in Nederland in 2019 voor het tweede jaar op rij gestegen. Dat stelt de dierenrechtenorganisatie Wakker Dier op basis van onderzoek door het bureau Wageningen Economic Research. Tegelijkertijd met deze cijfers, publiceert de ING een rapport waaruit blijkt dat de Europese...