Nederlanders willen groenten en fruit uit eigen tuin

attachment-moestuin

Zestig procent van de Nederlanders kiest liever groenten en fruit uit de eigen tuin dan uit de winkel. Dat blijkt uit een Europees consumentenonderzoek dat is uitgevoerd onder 17 landen in opdracht van Bakker, een Europese tuinspecialist die dit jaar haar 70e verjaardag viert.

Aan het onderzoek doen 26760 deelnemers mee, waaronder ruim 2200 Nederlanders.

 

Moestuin

Uit het onderzoek blijkt dat moestuinen niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa geliefd zijn. Volgens het onderzoek van Bakker is de moestuin ‘bezig aan een ware comeback’. Favoriet in Nederland zijn het zelf kweken en telen van aardbeien (60%), kruiden (50%) en tomaten (43%). 10% van de Nederlanders vindt moestuinieren ouderwets.

 

John van Rooijen, product manager van Bakker, merkt de toegenomen belangstelling voor de moestuin ook aan de verkoopcijfers. ‘We signaleren de laatste tijd een stijging in de verkoop van moestuinproducten. Daar spelen we op in door het assortiment zaden, kweekbenodigdheden en overige producten voor de moestuin uit te blijven breiden.

 

Lees verder op Voeding Nu online:

Groentecongres: oplossingen voor meer groenteconsumptie

Moestuin uittekenen met de Moestuin Planner

Lees ook
Als het van school moet, snacken kinderen dubbel zoveel meegebracht fruit

Als het van school moet, snacken kinderen dubbel zoveel meegebracht fruit

Op basisscholen waar de snack in de ochtendpauze alleen maar groente en/of fruit mag zijn, eten kinderen twee keer zoveel groente en fruit als op scholen waar geen regels zijn.

Hoe bereik je jongeren als het over groente gaat?

Hoe bereik je jongeren als het over groente gaat?

In het zesde nummer van Voeding Nu vorig jaar werd beschreven hoe groenterijke snacks door jongeren gewaardeerd werden na introductie in schoolkantines (1). Een belangrijke vraag die hierbij naar boven kwam is: hoe communiceer je met jongeren over groente en groenterijke producten? Ook dit is onderzocht binnen het project Groente als Ingrediënt van...

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

De passie van... Susan Vermunt. NAV-lid en Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam.Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen? ‘Ik hield altijd erg van koken en later is de link naar gezondheid ontstaan. Na de havo heb ik Voeding & Diëtetiek gestudeerd in Nijmegen. Mijn interesse naar de fysiologie van voeding werd steeds groter, waardoor...