Nieuw bedrijf Onduo zet (big) data in voor diabetespatiënten

attachment-Diabetes-beeld

De inzet van (big) data om mensen te helpen met hun diabetes om te gaan, zodat zij een optimaal leven kunnen leiden. Dat is het doel van de nieuwe organisatie Onduo, een intitatief van farmaciebedrijf Sanofi en Verily (voorheen Google Life Sciences).

Het nieuwe bedrijf richt zich op de verbetering van de zorg voor mensen met diabetes type 1 en type 2.  Daarbij gaat het om de ontwikkeling van hulpmiddelen voor diabetici zodat zijn hun eigen gezondheid en welzijn beter en eenvoudiger kunnen managen.


Samenwerking

Verily is gespecialiseerd in consumentensoftware, analytics, (miniatuur)elektronica, de ontwikkeling van energiebesparende chips en consumentenproducten. Sanofi is gespecialiseerd in diabetes en innovatieve behandelingen, klinisch onderzoek, de ontwikkeling van geneesmiddelen en diabetes management, in welvarende en ontwikkelingslanden.


Beide bedrijven investeren samen 500 miljoen euro in het nieuwe bedrijf Onduo. Door de creatie van deze joint venture, kan Onduo gebruik maken van de expertise van beide bedrijven.

Big data

Onduo richt zich op digitale gezondheidszorg en maakt gebruik van (big) data om mensen te helpen met hun diabetes om te gaan. ‘Mensen ondersteunen komt op de eerste plaats, pas daarna de behandeling van de ziekte’, meldt Sanofi in een persbericht. ‘Onduo ontwikkelt services en producten die patiënten gezonder maakt, de professionals in de gezondheidszorg ondersteunt en kosten reduceert voor werkgevers, betalers en de maatschappij.’

Lees ook
Helft van nieuwe patiënten met diabetes type 2 krijgt geen medicatie

Helft van nieuwe patiënten met diabetes type 2 krijgt geen medicatie

De helft van de mensen met diabetes type 2 krijgt in het eerste jaar na de diagnose geen diabetesmedicatie voorgeschreven. Dit blijkt uit een rapport van de Nivel Zorgregistraties Eerste Lijn.

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.

Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds van start

Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds van start

Vandaag gaat de Nationale Suiker Challenge van start. Dat is een initiatief van het Diabetes Fonds om Nederlanders bewust te maken van de hoeveelheid toegevoegde suikers in producten en hun dagelijkse suikerinname. 70.000 Nederlanders gaan deze vijfde editie de uitdaging aan en eten en drinken een week lang geen toegevoegde suikers. De challenge duurt...