Onderzoek toont onduidelijkheden omtrent wetgeving kindermarketing

attachment-kindermarketing

Uit onderzoek van de Stichting Reclame Code blijkt dat dertien bedrijven nog niet geheel voldoen aan de aangescherpte regels omtrent kinderreclame. De uitingen in overtreding worden teruggetrokken. Levensmiddelenproducenten nemen zo zelf het voortouw om elkaar aan te spreken wanneer niet aan de regels wordt voldaan, meldt de FNLI.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI), om na te gaan in hoeverre bedrijven zich, met name online, houden aan de aangescherpte regels.

Aangescherpte regels

Per 1 januari 2015 is het voor levensmiddelenproducenten verboden om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij het product aan specifieke voedingskundige criteria voldoet. Voor deze regels gold een overgangstermijn van zes maanden, die op 1 juli 2015 afliep.

Digitale media

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus, is dus één maand na het aflopen van de overgangsperiode uitgevoerd. De Stichting Reclame Code heeft diverse digitale media onder de loep genomen: bedrijfswebsites, social media in beheer van levensmiddelenbedrijven en websites van derden die zich richten op kinderen.

Overtredingen kinderreclame

Op de websites van bedrijven werd negen keer een uiting gericht op kinderen van zeven tot en met twaalf jaar gevonden en één keer een uiting gericht op kinderen tot zeven jaar van producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen. Drie bedrijven plaatsten op social media content die gericht was op kinderen van zeven tot en met twaalf jaar. Ten slotte maakten drie merken reclame voor producten op websites van media die zich op kinderen richten, zoals spelletjessites.

Bepaling van grenzen

De bedrijven die in overtreding waren, melden dat zij worstelen met de vraag hoe goed kan worden afgebakend of een website of social media uiting gericht is op kinderen en hoe de grens wordt bepaald.

Een deel van de overtredingen is op deze vraag terug te voeren: de bedrijven dachten aan de regels te voldoen, terwijl de Stichting Reclame Code deze anders interpreteerde.

Lees verder op Voeding Nu online:

Onderzoek toont onduidelijkheden omtrent wetgeving kindermarketing

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kende een Vici-beurs van €1,5 miljoen toe voor onderzoek naar waarom kinderen soms iets weigeren te eten zonder het ooit geproefd te hebben.

Als het van school moet, snacken kinderen dubbel zoveel meegebracht fruit

Als het van school moet, snacken kinderen dubbel zoveel meegebracht fruit

Op basisscholen waar de snack in de ochtendpauze alleen maar groente en/of fruit mag zijn, eten kinderen twee keer zoveel groente en fruit als op scholen waar geen regels zijn.