Ook België strijdt tegen kindermarketing

attachment-Kind-met-koekje

Het zelfregulerende initiatief van de voedingssector van buurland België, De Belgian Pledge, breidt uit om de kindermarketing verder de kop in te drukken. Zo breidt het initiatief uit naar negen nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media en interactieve spelletjes.

De Belgian Pledge zet zich vanaf 2012 al in tegen marketing van voedingsmiddelen bedoeld voor kinderen jonger dan twaalfjaar. Het initiatief werd opgericht door de Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de Vertegenwoordiger van de Belgische Handelaars en Cateraars (COMEOS) en de Unie van de Belgische Adverteerders (UBA).

Obesitas en overgewicht

“De cijfers bewijzen het: obesitas en overgewicht blijven een maatschappelijke uitdaging, ook bij kinderen. Alle betrokken partijen moeten daarbij samen de verantwoordelijkheid nemen en ook de voedingsindustrie heeft daarin een rol te spelen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter FEVIA.

Voedingskundige criteria

Zo wil het initiatief geen reclame voor voeding en dranken wanneer deze producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, als vezels. Ook mogen deze producten niet worden gepromoot binnen de communicatie van basisscholen.

Verder bestrijden van kindermarketing

Toch komen kinderen jonger dan twaalfjaar nog steeds in aanraking met promotiemateriaal van de producten die niet voldoen aan de criteria. Om dit verder te bestrijden breidt het initiatief uit naar de volgende negen communicatiekanalen:

  • Bedrijfsprofielen op social media
  • Mobile en SMS marketing
  • Direct marketing
  • Product placement
  • Interactieve spelletjes
  • Outdoor marketing
  • Radio marketing
  • Bioscoop
  • DVD/CD-ROM

Deze kanalen mogen naast de TV reclames, drukwerk en in basisscholen geen marketing omvatten van ongezonde producten voor kinderen. Tot nu toe zijn de verpakkingen van producten en reclames in winkels niet opgenomen in de Belgian Pledge. Zij moeten voldoen aan de Reclamecode voor voedingsmiddelen.

Lees ook
Standpunt Voedingscentrum: Gezonde omgeving kan duwtje in de richting van de Schijf van Vijf geven

Standpunt Voedingscentrum: Gezonde omgeving kan duwtje in de richting van de Schijf van Vijf geven

Het aanpassen van de huidige eetomgeving is één van de meest kansrijke manieren om het eetgedrag van mensen een duwtje te geven in de gewenste richting. De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum geeft inzicht in hoe aanbieders hun aanbod gezonder en duurzamer kunnen maken.Bij het maken van bewuste, gezonde en duurzame keuzes speelt voedselvaardigheid...

De supermarkt door de ogen van een kind

De supermarkt door de ogen van een kind

Spoony liet kinderen met een bodycam de supermarkt in gaan om ‘door de ogen van een kind’ mee te kunnen kijken naar ongezonde verleidingen. Het laat zien hoe overvloedig en impactvol de ongezonde verleiding in de supermarkt voor kinderen is. Ouders zien het liefst meer verleiding van gezonde kinderproducten.Spoony is een merk dat als doel heeft kinderen...

Voedselvoorkeur van peuters beïnvloeden met mindfulness en klassikale spellen

Voedselvoorkeur van peuters beïnvloeden met mindfulness en klassikale spellen

Mindfulness-activiteiten kunnen ervoor zorgen dat peuters groenten en fruit lekkerder gaan vinden. Deelname leidt ook tot een verbetering in zelfregulatie.Dit blijkt uit een studie onder leiding van Sara A. Schmitt , PhD aan het Department of Human Development and Family Studies van de Purdue University in de Verenigde Staten. De bevindingen zijn gepubliceerd...