Ook België strijdt tegen kindermarketing

attachment-Kind-met-koekje

Het zelfregulerende initiatief van de voedingssector van buurland België, De Belgian Pledge, breidt uit om de kindermarketing verder de kop in te drukken. Zo breidt het initiatief uit naar negen nieuwe communicatiekanalen, waaronder sociale media en interactieve spelletjes.

De Belgian Pledge zet zich vanaf 2012 al in tegen marketing van voedingsmiddelen bedoeld voor kinderen jonger dan twaalfjaar. Het initiatief werd opgericht door de Federatie van de Voedingsindustrie (FEVIA), de Vertegenwoordiger van de Belgische Handelaars en Cateraars (COMEOS) en de Unie van de Belgische Adverteerders (UBA).

Obesitas en overgewicht

“De cijfers bewijzen het: obesitas en overgewicht blijven een maatschappelijke uitdaging, ook bij kinderen. Alle betrokken partijen moeten daarbij samen de verantwoordelijkheid nemen en ook de voedingsindustrie heeft daarin een rol te spelen,” aldus Jean Eylenbosch, voorzitter FEVIA.

Voedingskundige criteria

Zo wil het initiatief geen reclame voor voeding en dranken wanneer deze producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria voor calorieën, suikers, zout, verzadigd vet en nutriënten die zorgen voor een verbeterde samenstelling, als vezels. Ook mogen deze producten niet worden gepromoot binnen de communicatie van basisscholen.

Verder bestrijden van kindermarketing

Toch komen kinderen jonger dan twaalfjaar nog steeds in aanraking met promotiemateriaal van de producten die niet voldoen aan de criteria. Om dit verder te bestrijden breidt het initiatief uit naar de volgende negen communicatiekanalen:

  • Bedrijfsprofielen op social media
  • Mobile en SMS marketing
  • Direct marketing
  • Product placement
  • Interactieve spelletjes
  • Outdoor marketing
  • Radio marketing
  • Bioscoop
  • DVD/CD-ROM

Deze kanalen mogen naast de TV reclames, drukwerk en in basisscholen geen marketing omvatten van ongezonde producten voor kinderen. Tot nu toe zijn de verpakkingen van producten en reclames in winkels niet opgenomen in de Belgian Pledge. Zij moeten voldoen aan de Reclamecode voor voedingsmiddelen.

Lees ook
Wereldwijde verschillen in lengtegroei mede bepaald door voedingspatronen

Wereldwijde verschillen in lengtegroei mede bepaald door voedingspatronen

Wereldwijd bestaan grote verschillen in lengte en gewicht van kinderen. Nederlandse kinderen en jongeren zijn het langst. Gezonde voeding speelt een rol bij de verschillen in lichaamslengte tussen landen.Dat blijkt uit een wereldwijde analyse onder leiding van het Imperial College London. Gekeken is naar de lengte en het gewicht van schoolgaande kinderen...

‘Waarom kiezen moeders voor bepaalde tussendoortjes voor hun kind?’ Gedragswetenschapper Brouwer-Damen zocht het uit.

‘Waarom kiezen moeders voor bepaalde tussendoortjes voor hun kind?’ Gedragswetenschapper Brouwer-Damen zocht het uit.

Eerder publiceerde Voeding Nu een studie waaruit bleek dat moeders de gezondheid en smaak van een tussendoortje voor hun kind het belangrijkst vinden. Voeding Nu sprak met gedragswetenschapper Femke Brouwer-Damen over het onderzoek en wat de resultaten mogelijk voor diëtisten kunnen betekenen. ‘Kennis speelt een rol. Sommige moeders denken dat ze iets...

Een spelletje voor een gezonder eetpatroon

Een spelletje voor een gezonder eetpatroon

Kun je kinderen met eetproblematiek spelenderwijs tot een gezonder eetpatroon verleiden? Een onderzoeksproject waaraan tien diëtistenpraktijken meedoen, is op zoek naar de antwoorden.Stel je voor, het einde van een consult bij een diëtist van een ouder met een moeilijk etend kind. ‘Het einde van zo’n gesprek is vaak niet zo positief’, weet Sara Monnik,...