Oproep tot Nationale dag tégen junkfood voor kinderen

Assorted Junk Food

De directeur van het Yale University Prevention Research Center in de Verenigde Staten, David Kats, roept collega-onderzoekers op een nationale dag te organiseren waarop junkfood voor kinderen wordt geboycot.

‘Het is niet dat ik tegen kindermenu’s of goede marketing ben over goede voeding maar waar ik mij zorgen over maak is de goede marketing over slechte voeding’, zegt Kats in het tijdschrift Open Access. Kats verwacht niet ‘dat het organiseren van deze dag een grote economische impact of veranderingen in voedingsindustrie veroorzaakt.’

Met zijn actie denkt hij wel meer bewustwording en een ‘reality check’ bij ouders en producenten te veroorzaken. ‘Een kritische blik op de producten die de kinderen voorgeschoteld krijgen’, aldus Kats in zijn artikel.

Goede ingrediënten

 

Kinderen leren gedurende hun opvoeding wat ze moeten eten, maar veel kinderen krijgen tegenwoordig iets anders voorgeschoteld als hun ouders. In de afgelopen decennia heeft de industrie kip getransformeerd in kipnuggets en ontbijtgranen voor kinderen zijn niet meer de granen alleen, maar ze zijn voorzien van diverse smaakjes en suikers. Veel producten die speciaal voor kinderen gemaakt zijn bevatten volgens Kats weinig goede ingrediënten. Daar wil hij de aandacht op vestigen.

Marketing

Daarnaast vraag Kats aandacht voor de marketing rond kinderproducten. Ondanks hun mindere samenstelling, hebben veel producten voor kinderen wel een gezonde uitstraling. De aandacht is nodig omdat mede door de marketing het aandeel van junkfood in de dagelijkse voeding van kinderen van 33% naar 50% is gestegen, zo blijkt uit een rapport van het nationale kanker instituut dat Kats in zijn artikel aanhaalt.

Rol van de ouders

 

Volgens Kats staan veel ouders niet stil bij de gevolgen van het eetgedrag van kinderen. De basis voor een gezond lichaam vindt al in de kinderjaren plaats. Dan ontwikkelen de hersenen het lichaam zich het meest. Een ongezond eetpatroon van een kind kan chronische ziekten op latere leeftijd tot gevolg hebben.

Lees verder op Voeding Nu online:

Productnieuws: McDonald’s komt met ‘gezonde’ snacks

Weinig verbetering voedingswaarde fastfoodmenu’s

Meer over
Lees ook
Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Delhaize introduceert Nutri-Score-korting

Bij AH-zusterbedrijf Delhaize is deze week een loyalityprogramma van start gegaan waarbij klanten korting krijgen op producten met een Nutri-Score A of B.Het programma is gekoppeld aan de Plus-klantenkaart van de keten, schrijft Distrifood. Vanaf vandaag tot en met 31 december krijgen klanten op vertoon van de kaart in alle supermarkten en online 20...

HAK kartrekker in Nutri-Score-karavaan

HAK kartrekker in Nutri-Score-karavaan

Groente-en peulvruchtenfabrikant HAK start deze week met het leveren van producten voorzien van het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Een korte inventarisatie laat zien dat nagenoeg alle HAK-producten een A krijgen. Van de 81 producten krijgen er slechts drie een B en drie een C, de rest krijgt A.Het is niet heel opvallend dat de groenteproducten erg goed...

Productnieuws: Meet Jack en Bolscher produceren samen vegan jackfruit producten

Productnieuws: Meet Jack en Bolscher produceren samen vegan jackfruit producten

Start-up Meet Jack en vleesproducent Bolscher werken per september samen aan de productie en verkoop van vegan jackfruitproducten.Jackfruit is een vrucht die snel groeit, weinig water verbruikt en pesticiden afstoot. Het vruchtvlees van jackfruit is eetbaar en heeft een stevige bite. Meet Jack Meet Jack ontwikkelde de afgelopen twee jaar verschillende...