Optimel: 'Hoe hadden we ons product dan moeten noemen?'

attachment-griekse-stijl-drinkyoghurt

Optimel vertelt op platform Nederlandvoedselland over hun nominatie voor het gouden windei van 2016. De zuivelfabrikant geeft aan volgens de wetgeving niks fout te hebben gedaan en geeft toelichting op een aantal vragen.

Optimel gaf antwoord op de vragen op de website van Nederlandvoedselland. 


Het ging om het product Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing-walnootsmaak. Volgens Foodwatch is dit misleidend, met name omdat de verpakking doet vermoeden dat er honing en walnoten in het product zitten. Dit is niet het geval. Het product bevat enkel toegevoegde aroma’s.

Smaak

Elly Spies, manager Regulatory Affairs bij Optimel, geeft aan dat het product volgens de wetgeving gewoon klopt. Ze vind dat de verpakking duidelijk genoeg is over de inhoud van dit product.

“Als er gebruik wordt gemaakt van aroma’s en niet van de eigenlijke ingrediënten, dan hoor je het in dit geval volgens de wet een smaak te noemen. Door het woord ‘smaak’ te gebruiken, geef je dus eigenlijk al aan dat er geen gewone honing en walnoot in zitten. Dat hebben we bij dit product precies zo gedaan”, aldus Spies.

Suiker

Optimel reageert ook met de vraag “Hoe hadden we dit product dan moeten noemen?”. Het merk staat er om bekend om geen suiker toe te voegen.

Astrid Bakker, voedingskundige bij Optimel geeft aan dat dit belangrijk is voor bepaalde gebruikers van van de zuiveldrank, zoals diabetici. Zouden ze dit ineens wel gaan doen, dus bijvoorbeeld door echte honing toe te voegen, dan heeft dit gevolgen voor deze consumenten, vertelt Bakker.

Notenallergie

“Dan had het niet meer in de lijn der verwachting van een Optimel-product gepast. We hebben via de klantenservice ook vragen gekregen over de walnootsmaak. Mensen met een notenallergie hebben gebeld of er echt geen walnoten in zitten. Dat is ook een van de redenen dat we dat niet hebben gedaan”

Honing en walnoten

Optimel snapt waar de verwarring vandaan komt.

“Door die twee met elkaar te willen verenigen, geen suiker toevoegen en een product maken dat wel naar honing en walnoot smaakt, hebben we voor verwarring gezorgd en dat moeten we als fabrikant serieus nemen.”, aldus Bakker.

Tot slot geeft Optimel aan nog graag te willen weten wat een betere naam zou zijn geweest, en of de consument toch liever echte honing en walnoten in het product had gewild. 

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...