Ouders tegen reclame voor ongezonde kinderproducten

attachment-Supermarket

Ouders willen maatregelen tegen reclame op ongezonde producten bij sportevenementen, op scholen, in tv-series, films en games. Dit blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum. De steekproef werd gehouden onder meer dan duizend ouders.

Het voedingscentrum deelt de mening van de ouders. “Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten”, aldus Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:

  • De helft van de ouders heeft moeite met kindermarketing voor ongezonde producten die buiten de Schijf van Vijf vallen. 35% is neutraal en 15% heeft er geen moeite mee.
  • 71% van de ouders vindt dat kindermarketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen.
  • 60% van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via social media.
  • Driekwart van de ouders wil dat kindermarketing voor ongezonde producten wordt tegengegaan op scholen, social media en tijdens sportevenementen voor kinderen.

In mei kondigde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) al aan kinderidolen van verpakkingen af te halen. Volgens het Voedingscentrum is dat een goede stap maar nog niet genoeg.

Vanavond 15 oktober besteedt tv-programma Radar aandacht aan online kindermarketing.

De uitzending is hier te bekijken.

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...