ProVeg: “Vleesvervangers alleen goedkoper in relatieve zin”

JBS vleesvervanger_PB ProVEG

De verkoop van vleesvervangers is de afgelopen jaren gestegen, maar in 2022 komt daar verandering, meldt marktonderzoeker IRI aan NOS.

In 2020 werd er nog een stijgende lijn gezien in de verkoop van vleesvervangers, maar daar is anno 2022 weinig meer van over, meldt IRI-onderzoekster Sjanny van Beekveld. Dat terwijl de prijzen van vlees en vleesvervangers nu juist dichter bij elkaar liggen. Het prijsverschil tussen vleesvervangers en vers vlees is in een jaar tijd met 10% gedaald, maar de verkoop van vleesvervangers zit momenteel 5% in de min.

Landbouworganisatie LTO denkt dat mensen door dalende koopkracht in de supermarkt vaker kiezen voor de goedkoopste in plaats van de duurzame optie. Kees van den Heuvel van Schouten Europe,producent van huismerk-vleesvervangers, noemt de onzekerheid van consumenten over de toekomst een mogelijke oorzaak is. Schouten Europe ziet dat consumenten steeds vaker teruggrijpen naar traditionele recepten met vlees.  

Pablo Moleman, manager food industry bij ProVeg Nederland, reageert op het bericht van NOS: "Het is wel cru. Juist nu een flink aantal vleesvervangers met de inflatie voor het eerst goedkoper is geworden dan dierlijk vlees, zou je hopen dat plantaardig vlees nu zijn finest hour beleeft. Maar vleesvervangers zijn alleen goedkoper geworden in relatieve zin: het vlees is sterk in prijs gestegen, terwijl vleesvervangers niet duurder maar ook niet goedkoper zijn geworden. Dus wanneer de algehele koopkracht van mensen afneemt dan valt ook wel te begrijpen dat mensen die vóór de inflatie geen vleesvervangers kochten dat niet nu opeens wel gaan doen."

Volgens Moleman hoeft dit overigens niet te betekenen dat mensen in de plaats van vleesvervangers weer meer dierlijk vlees zijn gaan eten. “Daar duiden de cijfers in elk geval niet op. Vlees wordt juist nog harder geraakt door de inflatie.”

"Verder is het lastig om het effect van de prijsstijgingen los te trekken van dat van de corona-nasleep. Door de horecasluiting is de supermarktomzet van vrijwel alle categorieën, waaronder vlees en vleesvervangers, tijdelijk opgehoogd. Dat bij de heropening van de horeca daarop een correctie plaatsvindt, hoeft niemand te verbazen en is niet per se een teken van een neergaande lijn."

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.

World Animal Protection roept op tot meer plantaardige kerstdiners

World Animal Protection roept op tot meer plantaardige kerstdiners

Er komen steeds meer vegan restaurants en de supermarktschappen liggen steeds voller met vegaburgers en havermelk, maar tijdens de feestdagen is een plantaardige maaltijd nog niet in trek. Meer dan 80 procent van de Nederlanders eet met kerst vlees, blijkt uit onderzoek door DirectResearch in opdracht van World Animal Protection. De organisatie wil...

‘Vlees’ maken van quinoa, erwten, soja of tarwe

‘Vlees’ maken van quinoa, erwten, soja of tarwe

Meatless zal als merk weinig zeggen. Het bedrijf van Jos Hugense is een business-to-business-producent. De kans is daardoor groot dat in een plantaardig product in de winkel een texturaat zit van rijst, erwten, tarwe of quinoa uit Goes. Meatless maakt daar van die grondstoffen kleine eiwitrijke brokjes, die de textuur van vlees en vis benaderen.