Publiekscampagne voor gebruik Nutri-Score

8 april 2024 ministerie van VWS
Sinds de wettelijke invoering van de Nutri-Score op 1 januari van dit jaar is het voedselkeuzelogo op steeds meer producten in de supermarkt terug te vinden. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) start nu de campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. De campagne moet mensen helpen om de Nutri-Score op de juiste manier te gebruiken. 

Fabrikanten kunnen er sinds 1 januari van dit jaar voor kiezen om Nutri-Score te gebruiken. Het is een van de hulpmiddelen om mensen te helpen om betere keuzes te maken op het gebied van voeding. Als fabrikanten kiezen voor Nutri-Score, dan moeten zij op elk product van hun merk die score aangeven. Daar hebben ze na registratie 24 maanden de tijd voor. De supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus/Coop, Boon Food Group, Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Nettorama/Boni, Poiesz, Spar en Vomar gebruiken de Nutri-Score al voor hun huismerken.

Maarten van Ooijen, demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport: “De Nutri-Score is geen wondermiddel. Maar het is wel een ontzettend handig hulpmiddel om tijdens het boodschappen doen snel te kunnen checken welk product een betere samenstelling heeft. Vooral bij producten buiten de gezonde Schijf van Vijf heb je er echt iets aan. Bijna niemand leest wat de ingrediënten zijn van bijvoorbeeld pizza’s, ontbijtgranen of kant-en-klaarmaaltijden. Het is handig dat je nu bij heel veel boodschappen in één keer kunt zien welke een betere samenstelling hebben. Met onze nieuwe publiekscampagne willen we mensen helpen om de Nutri-Score op de juiste manier te gebruiken. En natuurlijk blijft het logo een hulpmiddel. Om gezond te eten, zijn en blijven de Schijf van Vijf en het gezonde verstand het allerbelangrijkste.” 

Gebruik Nutri-Score 

De Nutri-Score wordt per product bepaald volgens een algoritme. Producten krijgen een hogere score als ze eiwit, vezels, fruit, groenten en peulvruchten bevatten, maar een lagere score voor energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout. Uit de berekening komt de totaalscore, aangegeven met een letter (A tot en met E) en een kleur (donkergroen tot en met donkeroranje). De Nutri-Score van een product staat op de voorkant van de verpakking. Zo zie je meteen of een product een betere samenstelling heeft dan vergelijkbare producten; zo vergelijk je ontbijtkoek met ontbijtkoek en niet ontbijtkoek met saus. Producten met een donkergroene A hebben een betere samenstelling dan die met een donkeroranje E. Let wel: de Nutri-Score zegt níet of een product gezond of ongezond is. De Schijf van Vijf blijft leidend voor een gezond voedingspatroon. Je voldoet dus niet aan een verantwoord voedingspatroon als je alleen producten met een A of B eet.

In het algoritme zijn karakteristieken ingebouwd om ervoor te zorgen dat een hogere score ook daadwerkelijk leidt tot een product met een betere samenstelling. Liesbeth Temme, RIVM: “Je kunt de score van een pizza bijvoorbeeld verbeteren door groente toe te voegen. Maar het product moet dan wel meer dan 40 procent groente, fruit en/of peulvruchten bevatten om hier positieve punten voor te scoren. Met de toevoeging van drie broccoliroosjes aan een pizza wordt een score dus niet beter. Zo wordt ‘healthwashing’ tegengegaan.” 

Campagne ‘Kijk, vergelijk & kies’

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) acht goede uitleg over het gebruik van de Nutri-Score bij het boodschappen doen belangrijk en start daarom de publiekscampagne ‘Kijk, vergelijk & kies’. De campagne is onder andere te zien op tv, online, in kranten en magazines. 


Bron: ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

 

 

Altijd op de hoogte blijven?