Steeds meer mensen kiezen voor biologisch

18 januari 2024 Rijk Zwaan/Bionext
Supermarkten bieden biologische producten meer en prominenter aan en dat heeft effect. Uit nieuwe GfK cijfers, gepresenteerd op 17 januari op de Biobeurs, blijkt dat meer mensen biologische producten kopen. De omzet van biologische producten steeg met 42 procent ten opzichte van 2021, goed voor een omzetaandeel van 3,8 procent.

De toegenomen omzet is geen gevolg van de inflatie, aangezien de prijzen van het biologisch assortiment minder hard stegen dan de totale markt (9,9 procent). Met name verse biologische producten, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees worden flink meer gekocht (+57 procent) en zijn goed voor 72 procent van de totale biologische omzet.

Verklaring omzetstijging

De enorme omzetstijging is mede te verklaren door de keuze van supermarkten om biologische producten meer en prominenter aan te bieden. Naast alle huismerk dagverse zuivel, zoals melk, karnemelk en yoghurt en de huismerk aardappelen, worden ook de uien bij PLUS standaard biologisch. Albert Heijn heeft met 1900 biologische producten het grootste assortiment biologisch. Ook zij kiezen er voor om veel verse producten zoals pompoen, gember, rode- en witte kool, rode bieten, pastinaak en romaine sla standaard biologisch aan te bieden. De ruim 900.000 AH premium leden kopen gemiddeld 25 procent meer biologisch assortiment dan reguliere klanten. Supermarkten zijn goed voor 75 procent van de totale biologische omzet en hebben om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch.

Biologisch moet nog verder groeien

“We zijn heel blij met de stappen die supermarkten zetten, die zichtbaar bijdragen aan de sterke groei van biologisch”, reageert Michaël Wilde, directeur van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. “De stijging naar een omzetaandeel van 3,8 procent is mooi, maar we zijn er nog lang niet. De overheidsambitie is 15 procent, dat betekent dat er nog veel moet gebeuren. We streven naar commitment door de hele keten en dat gaat de goede kant op.”

Een groot deel van de consumenten is blij met de ontwikkelingen in de supermarkt en ziet graag nog meer biologisch in het schap. Bij meer aanbod zou 32 procent van de consumenten nog vaker biologisch kopen. Een gemis aan kennis is een van de voornaamste redenen om niet vaker voor biologisch te kiezen. 31 procent van de consumenten geeft aan biologisch te kopen omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Naast een groter aanbod, zou ook het doorbreken van de kennisbarrière de biologische consumptie verhogen.

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?