STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

TikTok_alcoholreclame

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

STIVA, die de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken onder haar hoede heeft, komt in actie naar aanleiding van een TikTok-experiment van Pointer. Onderzoeksjournalisten kropen daarvoor een uur in de huid van een 13-jarige op TikTok. In 1 op de 5 filmpjes die de journalisten tegenkwamen, zat drank.

Dit is opmerkelijk, omdat alcoholreclame op televisie overdag bij wet verboden is om kinderen te beschermen. Op het bij kinderen razend populaire sociale mediaplatform TikTok is die wettelijke bescherming er niet.

TikTok: alcoholreclame verboden

De directeur van STIVA, Peter de Wolf, erkent dat er tussen de alcoholvideo’s ook filmpjes zitten die op reclame lijken, waaronder filmpjes van kookkanaal SterkindeKeuken. Volgens de richtlijnen van TikTok is alcoholreclame echter verboden. 

Op TikTok zijn veel 'users' jonger dan 18 jaar. Daardoor is het adverteren op TikTok ook niet toegestaan in het kader van de eigen regels van de alcoholsector (de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken) die wordt opgesteld door STIVA.

Omdat de video’s op reclame lijken, heeft STIVA namens de betrokken alcoholmerken, in dit geval Maxxium (Licor43), Bacardi, Pernod Ricard (Malibu) en AB Inbev (Corona en Leffe) om opheldering gevraagd. “Inmiddels is duidelijk dat er geen commerciële relatie is tussen de merken en SterkindeKeuken,” zegt De Wolf.

Juridische stappen

Toch heeft STIVA het account alsnog verzocht om de video’s te verwijderen, omdat die lijken op product placement (het laten zien van een merk tegen betaling, red.) en kinderen het zien. SterkindeKeuken geeft aan: ''Het verzoek kunnen we niet inwilligen. Dit heeft namelijk een negatieve impact op ons account.''

STIVA en de alcoholmerken zijn zeer ontstemd, laat De Wolf weten. Op basis van het merkenrecht willen ze het account toch dwingen de video's te verwijderen. De Wolf: ''De eerste stappen in een juridisch traject zijn gezet. Verder kijken we nog naar andere manieren om de content te laten verwijderen, zoals de mogelijkheid tot het starten van een Notice & Takedown-procedure bij TikTok.'' 

De uitzending van Pointer bekijkt u hier.

 

 

Lees ook
CBS: ‘Overgewicht, roken en alcoholgebruik nauwelijks gedaald sinds 2018’

CBS: ‘Overgewicht, roken en alcoholgebruik nauwelijks gedaald sinds 2018’

Uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2021 van het Centraal Bureau voor de Statitiek blijkt dat overgewicht, roken en alcoholgebruik nauwelijks is gedaald sinds 2018. In 2021 had de helft van de volwassenen overgewicht, 21 procent rookt wel eens, 7 procent was een overmatige drinker en 8 procent een zware drinker.

Teun van de Keuken leidt onlinedebat over jongeren en ongezond eten

Teun van de Keuken leidt onlinedebat over jongeren en ongezond eten

Vanavond leidt Teun van de Keuken in KRO-NRCV’s In gesprek een onlinedebat over jongeren en ongezond eten. In een interactief debat gaan experts op het gebied van marketing en gezondheid met elkaar in gesprek over de vraag hoe we kinderen gezond op kunnen laten groeien. Het debat geeft vooral aandacht aan concrete oplossingen en handvatten voor ouders...

Onderzoek GGD Amsterdam: Jongeren drinken 2 à 3 glazen frisdrank per dag

Onderzoek GGD Amsterdam: Jongeren drinken 2 à 3 glazen frisdrank per dag

Jongeren drinken gemiddeld 2 à 3 glazen frisdrank per dag, blijkt uit onderzoek dat de GGD Amsterdam uitvoerde onder jongeren van 12 t/m 16 jaar. Ook besteden jongeren gemiddeld 3 tot 4 euro aan frisdrank per week.

Niets meer missen over voeding?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief