UMC Utrecht, TNO en nVWA onderzoeken allergische reacties

attachment-UMC-Utrecht-onderzoek-allergische-reacties_cropped-102-446-332-19-78

Het UMC Utrecht, TNO en de Nederlandse Voedsel-en Warenautoriteit doen samen onderzoek naar hoe vaak onverwachte allergische reacties bij mensen met een voedselallergie voorkomen, en wat de oorzaken hiervan zijn.

250 patiënten van het UMC met een voedselallergie houden een jaar lang bij wanneer en waarvan ze onverwachte allergische reacties ondervinden. Het is de eerste keer dat patiënten op deze manier onverwachte reacties bijhouden in een wetenschappelijk onderzoek.

Verantwoordelijk allergeen

Iedere onverwachte allergische reactie wordt door de onderzoekers nagegaan. Er wordt gekeken naar het voedingsmiddel waar het om gaat en naar welk allergeen verantwoordelijk is geweest voor de reactie. Eind 2014 zullen de resultaten van dit onderzoek bekend zijn.

 

Onduidelijk of onvolledig etiket

Mensen met een allergie voor een bepaald product kunnen ernstig ziek worden na het eten ervan. Het enige wat men hiertegen kan doen is het product vermijden. In de praktijk blijkt dat patiënten toch risico lopen op een onverwachte allergische reactie. Oorzaken hiervan zijn een onduidelijk of onvolledig etiket en kruisbesmetting in de keuken of fabriek waar het product wordt verwerkt.

 

Meer over
Lees ook
Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft...

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn winnaar Liegebeest 2019

Albert Heijn is gekozen als Liegebeest 2019 in de verkiezing van Wakker Dier. De supermarktketen kreeg 7.000 van de in totaal 19.000 uitgebrachte stemmen.Albert Heijn kreeg zijn nominatie vanwege de verpakking van de AH kip, waarop staat dat de kip ‘meer ruimte’ heeft. Volgens Wakker Dier geeft de supermarktketen haar kippen echter de minste ruimte,...