UMCG richt innovatiewerkplaats op tegen ondervoeding

attachment-GRK-1205-Z-01

Het UMCG heeft samen met de Hanzehogeschool Groningen en bedrijven een innovatiewerkplaats opgericht om nieuwe, innovatieve producten en strategieën te ontwikkelen om ondervoeding bij patiënten en ouderen tegen te gaan.

De afdeling Kaakchirurgie van het UMCG heeft het initiatief genomen om samen met de Hanzehogeschool Groningen en FrieslandCampina, Mediq Tefa en Ordina de innovatiewerkplaats Clinical Malnutrition op te richten. Deze werkplaats maakt onderdeel uit van het landelijke Centre of Expertise Healthy Ageing.

 

Het doel is om de kennis over voeding en beweging in relatie tot ondervoeding, bij zowel patiënten, mantelzorgers en (toekomstige) professionals verder te vergroten.

 

Zelfregie en autonomie

In de innovatiewerkplaats gaan diëtisten, fysiotherapeuten, artsen en verpleegkundigen samenwerken met docenten, studenten, onderzoekers en bedrijven. Ze ontwikkelen strategieën en producten die de voedingstoestand, gezondheid en kwaliteit van leven van patiënten en ouderen die risico lopen op ondervoeding, verbeteren. Het stimuleren van zelfregie en autonomie van de patiënt/oudere staat daarbij centraal.

 

Effectiviteit rondom ondervoede patiënten

 

De wetenschappelijke onderzoeksresultaten kunnen volgens de initiatiefnemers snel worden doorvertaald naar producten en adviezen voor patiënten en ouderen, trainingen voor professionals en technologieën zoals apps. Op deze manier hopen de samenwerkingspartners de effectiviteit en efficiëntie in de zorg rondom ondervoede patiënten te verbeteren.

 

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...