Verbod kindermarketing op producten met blauwe vinkje

attachment-Vinkje-logo-groen-en-blauw_cropped-63-446-332-27-25

Stichting Ik Kies Bewust (IKB) heeft een bericht uitgestuurd aan hun deelnemers met daarin de aankondiging alleen kindermarketing toe te laten op de verpakking van eten en drinken met het groene vinkje.

Kindermarketing op de verpakking van producten met het blauwe vinkje wordt niet langer toegestaan. Per 1 augustus 2016 gaat de nieuwe regeling in.

De Alliantie Stop Kindermarketing

De Alliantie Stop Kindermarketing, onder meer bestaand uit Foodwatch, de Consumentenbond en de Hartstichting, geeft aan blij te zijn met dit besluit van IKB. De Alliantie gaat ervan uit dat de voedingsmiddelenindustrie deze aanpak volgt en dat de Reclamecode voor Voedingsmiddelen wordt aangepast.

Reclamecode

In de huidige Reclamecode is volgende de Alliantie nog volop ruimte voor kindermarketing op de verpakking van bijvoorbeeld frisdrank, chips, koekjes en ijs. Zij pleit daarnaast voor de aanscherping van de voedingscriteria die de Reclamecode hanteert.

Kindermarketing

Onder kindermarketing wordt door Stichting IKB verstaan: het toevoegen van teksten of afbeeldingen met het doel kinderen met een leeftijd van 12 jaar en jonger te beïnvloeden. Hieronder valt onder meer het gebruik van afbeeldingen van idolen/stripfiguren; animatiefiguren en bewoordingen.

Het groene en blauwe vinkje

Het groene vinkje staat voor gezondere basisproducten met voedingsstoffen die je dagelijks nodig hebt. Producten met het blauwe vinkje zijn producten die je niet te vaak moet eten.

Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

€1,5 miljoen om kinderen groente te leren eten

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) kende een Vici-beurs van €1,5 miljoen toe voor onderzoek naar waarom kinderen soms iets weigeren te eten zonder het ooit geproefd te hebben.