‘Vermijden suikerhoudende frisdrank helpt tegen overgewicht’

attachment-glas-kersensap

Het vermijden van suikerhoudende dranken kan helpen bij het voorkomen overgewicht. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek onder ruim 600 Amsterdamse basisschoolleerlingen van vijf tot elf jaar dat werd uitgevoerd door onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het onderzoek A trial of sugar-free or sugar sweetened beverages and body weight in children is vandaag gepubliceerd in het medisch-wetenschappelijke tijdschrift The New England Journal of Medicine. Van de kinderen die aan het onderzoek meededen kreeg de helft (n=319) iedere dag 18 maanden lang een suikervrije limonade (250ml, gezoet met sucralose en acesulfaam K) en de andere helft (n=322) eenzelfde hoeveelheid limonade, gezoet met suiker. De kinderen die de suikervrije limonade kregen, bleken na anderhalf jaar een kilo lichter dan de kinderen die een suikerlimonade kregen. Beide limonades bevatten geen koolzuur.

Geen compensatie van light

De onderzoekers keken bij de kinderen naar verschillende kenmerken waaronder gewicht, BMI, lichaamsvet, huidplooi, middel-lengte-ratio. Het merendeel van het gewichtsverlies was toe te schrijven aan minder lichaamsvet. Volgens de onderzoekers blijkt uit het studie dat ontbrekende suikers (door ze te vervangen door zoetstoffen) niet leiden tot meer eten, dus compensatie. Hoewel er onder voedingswetenschappers nog discussie over dit onderwerp bestaat - verschillende onderzoeken wijzen in verschillende richtingen - stellen de onderzoekers van de Amsterdamse studie dat alleen omschakelen naar kunstmatig gezoete dranken onvoldoende zal zijn om overgewicht te bestrijden.

VCP-gegevens

Volgens de Voedselconsumptiepeiling drinken kinderen tussen 7 en 11 jaar gemiddeld 0,6 liter suikerhoudende dranken per dag. ‘Als ze in plaats daarvan light dranken of water drinken zouden ze twee kilo kunnen afvallen’, zegt Janne de Ruyter, de promovenda van het onderzoek. Onderzoeksleider Martijn Katan voegt toe dat water waarschijnlijk net zo goed zou werken als limonade met laag calorische zoetstoffen, ‘maar wij hebben light limonade gebruikt om in het onderzoek te verbergen welk kind wat kreeg’.


Reactie frisdrankenindustrie

Raymond Gianotten, directeur van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) zegt in een reactie: ‘De drinkstudie bevestigt dat light-producten een goede keuze kunnen zijn als gewicht een issue is. De frisdrankenindustrie biedt een zeer breed en gevarieerd assortiment waaruit de consument een keuze kan maken. Uiteindelijk gaat het om een gevarieerde, gezonde leefstijl en de juiste balans van inname en verbruik van energie. Als FWS zijn we direct betrokken bij een geïntegreerde aanpak voor een gezond gewicht. We hebben een gedragscode “verantwoord gewicht” opgesteld waarin afspraken zijn gemaakt over terughoudendheid op scholen. Op basisscholen vinden er dan ook geen commerciële activiteiten plaats. Op middelbare scholen is afgesproken een breed aanbod in de automaten aan te bieden, niet alleen de suikerhoudende frisdrank maar ook een light-variant, water en sap. Daarnaast zijn er geen volumegedreven verkoopacties, geen sampling en sponsoring onder bepaalde voorwaarden. Verder heeft de FWS met haar leden afgesproken de energie per portie op het etiket te vermelden. Op nagenoeg alle frisdrankenverpakkingen staat precies vermeld hoeveel kcal er in een glas met het betreffende product zitten.’  

Lees verder op Voeding Nu online:

Niet light drank maar het eetpatroon bepaalt gezondheidsrisico

Cola populairste frisdrank

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...