Voedingscentrum start consumentenactie tegen ongezonde verleidingen

attachment-verleidmeniet

Het Voedingscentrum start vandaag met een actie tegen ongezonde verleidingen bij de kassa’s van de supermarkten, (tank)stations, drogisterijen en dergelijke.

Het Voedingscentrum roept iedereen op om via Facebook en Twitter foto’s van ongewenste voedselverleidingen onderweg en tijdens het winkelen in te sturen, voorzien van #verleidmeniet. Het doel van het Voedingscentrum is om iedereen bewust te maken van het probleem van de dikmakende omgeving

 

Verleiding

Het Voedingscentrum verduidelijkt de actie: ‘Als mensen eten zien of ruiken, kan dat hun verlangen oproepen om iets te eten. Om weerstand te bieden aan verleidingen uit de omgeving is zelfcontrole nodig. Kortstondig kunnen we dat wel opbrengen. Maar doordat we voortdurend worden blootgesteld aan verleidingen, kan dat uiteindelijk leiden tot wilsuitputting. Keuzes zullen dan vaker impulsief tot stand komen door prikkels uit de omgeving. Bij een overheersend ongezond aanbod leidt dat sneller tot een ongezonde voedselkeuze.’

 

Onderzoek

Een meerderheid van de Nederlanders (59%) ergert zich aan de eerdergenoemde opdringkassa’s. Dat blijkt uit een steekproef van onderzoeksbureau GfK onder ruim 2.600 consumenten, dat GfK in opdracht van het Voedingscentrum uitvoerde. Het Voedingscentrum signaleert dat er op steeds meer plekken ongezond eten wordt aangeboden. Denk ook aan de schappen met snoep, drop en chocola bij de kassa in de bouwmarkt, in de drogisterij en in de zaak met huishoudelijke artikelen. Of het aanbod van ‘leesdrop’ bij de boekhandel.

 

Gezonder aanbod

75% van de Nederlanders probeert gezond te eten, maar dat wordt je door de omgeving knap lastig gemaakt. 59% van de Nederlanders geeft aan tijdens het winkelen en onderweg een gezonder aanbod van eten en drinken te willen.

 

Lees verder op Voeding Nu online

Verleidingen weerstaan door Mindful Attention

Nederlanders vinden dat ze niet te veel eten

Meer over
Lees ook
Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...