Wereldreis langs wereldtrends

attachment-Hans-Steenbergen

Hans Steenbergen, foodtrendwatcher of the year, nam het publiek op de Horecava mee op een wereldse foodtrendtour.

Imperfectie is de nieuwe perfectie. We willen een verhaal bij ons eten. Vier belangrijke trends staan in de spotlights.

 

Vintage Chique

Deze trend is ontstaan vanuit de economische crisis. Jonge ondernemers starten met een beperkt budget een bedrijf. Voor de inrichting van een restaurant, bar of keuken worden rommelmarkten, beurzen en faillissementen afgestruind. Een voorbeeld van Vintage Chique is de gemeenschappelijke tafel in plaats van twee- of vierpersoonstafels.

 

Fast Fresh

Slow Food kan ook snel bereid en geserveerd worden. Dat is de filosofie achter Fast Fresh. Laten we eten wat van dichtbij komt en duurzaam is. Azië is hier de grote inspiratiebron, want onder Fast Fresh valt ook streetfood. In Nederland gebeurt het nog niet veel, maar in de rest van de wereld wordt steeds vaker op straat gegeten; bijvoorbeeld bij zogenaamde foodtrucks.

 

Local Hero

Streekproducten worden hip. Vooruitstrevende restaurateurs kiezen voor ingrediënten met weinig voedselkilometers en authentieke smaken met een echt verhaal. Hierdoor vinden ambachtelijke producten hun weg terug naar de markt.

 

New Dutch

Klassieke, Nederlandse producten en gerechten op een nieuwe, hippe manier presenteren. Dat is New Dutch. Stamppotten worden herontdekt en verkocht als stamppot to go. Meesterkok Albert Kooy pleit voor de Nieuwe Nederlandse Menukaart. In plaats van 80% vlees en 20% groente, moeten we naar 80% groente en 20% vlees. Goed voor de gezondheid, portemonnee en de planeet.

 

Website Horecava

Meer over
Lees ook
Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat maakt ‘burgers’ voor McDonald’s

Beyond Meat kan binnenkort mogelijk nog een grote fastfoodketen aan zijn klantenbestand toevoegen: McDonald’s. De fabrikant van vleesvervangers heeft een plantaardig alternatief ontwikkeld voor de BLT burgers.Vooralsnog gaat het om een lokale proef in Canada. Bij 28 restaurants in de Canadese provincie Ontario zet McDonald’s een plantaardige burger...