Onverwacht succes

5 januari 2024 Ramon Philippo
Ze is nog druk met haar opleiding Food Commerce & Technology bij Hogeschool Inholland Amsterdam, maar Ashley Foekens heeft al een indrukwekkende staat van dienst. Het gezondere frikandelbroodje dat zij ontwikkelde tijdens haar stage bij Albert Heijn werd verkozen tot beste product van het jaar. 

Studenten Food Commerce & Technology van Inholland Delft doen onderzoek en volgen praktijklessen op de FIA. Ashley liep stage op de bakkerijafdeling van Albert Heijn. “Ze hadden nog nooit een food-technoloog als stagiair gehad. Daardoor kon ik min of meer mijn eigen opdracht bedenken. Ze waren wel net op zoek naar een beter alternatief voor het frikandelbroodje. In plaats een nieuw en concurrerend product – er gaan er jaarlijks zo’n 18 miljoen van over de toonbank! – heb ik de mogelijkheden onderzocht om het bestaande product gezonder te maken.”

Ashley ontwikkelde een aantal smakelijke prototypes en voldeed daarmee ruimschoots aan de oorspronkelijke stageopdracht. “Maar intussen had ik de interesse gewekt van De Graaf Bakeries, de producent van het originele broodje. Zij boden mij de kans om mijn concept verder te ontwikkelen. Samen hebben we alle lijntesten gedaan en grondstofleveranciers gezocht en we besloten het broodje vegan te maken. Het broodje ging in productie en werd gekozen tot beste product van de bakkerijafdeling. Mooier kun je je stage bijna niet afronden!” In haar laatste studiejaar startte Ashley tijdens de minor Food Challenge Ondernemen haar eigen bedrijf, samen met klasgenote Swenne. “Voordat ik hieraan meedeed had ik nooit de behoefte om te ondernemen. Door lekkere én goede producten te ontwikkelen, helpen we consumenten bij het maken van gezondere keuzes.”

“Onze groep studenten uit Delft en Amsterdam bedacht een zoet fruitbeleg voor op brood: 95% écht fruit, bron van vezels en eiwitten, vegan, allergeenvrij en zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen. Het ging zo voorspoedig – we verkochten meteen al meer dan 600 potjes – dat Swenne Gräfing en ik na afloop een doorstart hebben gemaakt. Sinds januari 2022 staat ons bedrijf SANO ingeschreven bij de KvK. Vorig jaar hebben we de receptuur geoptimaliseerd, dit jaar focussen we helemaal op sales. We gaan knallen!” 

In EVMI laten we de nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de voedings‑middelenindustrie? Welke bijdrage willen zij leveren? 

Dit artikel verscheen eerder op: Evmi

Altijd op de hoogte blijven?