Kijktip | Vierdelige serie van Zembla: De uitgeputte bodem

trekker

Beeld: Skitterphoto via Pexels

In deze vrijdagtip kijken we wat verder dan gezondheid alleen. Zembla maakte een serie van vier uitzendingen over het boerenland, want dat is er slecht aan doe. “Vrijwel iedereen is het erover eens dat het radicaal anders moet. Maar waarom gebeurt dat niet?”

Zembla onderzoekt in de serie De uitgeputte bodem welke belangen er mee spelen en wat de rol is van banken, zuivelcoöperaties en grote agrochemische bedrijven. Deel 1 is getiteld Het kippenexperiment, over een recent onderzoek naar de gezondheid van biologisch eten. "Zembla ontdekt dat als de presentatie van het rapport nadert, er een conflict ontstaat over de uitkomsten van het onderzoek, waarin de top van onderzoeksinstituut TNO en de Universiteit Wageningen een opmerkelijke rol spelen."

Het excuus van de boerenleenbank, zo heet deel 2. Boeren willen best omschakelen naar biologisch, maar zeggen dat hun bank deze omschakeling frustreert. Zembla onderzoek de rol van de banken in dit verhaal. Daarop volgt deel 3 van de serie, Het grote geld, met aandacht voor banken, zuivelcoöperaties en producenten van bestrijdingsmiddelen. Allemaal zeggen ze te werken aan verduurzaming van de landbouw, maar dezelfde partijen lobbyen ondertussen tegen Europese verduurzamingsplannen. Tot slot Supermarktmacht, deel 4 van de serie. Daarin onderzoek Zembla de rol en verantwoordelijkheid van supermarkten in het verhaal. Zij zijn de laatste halte tussen boer en consument en hebben een enorme machtspositie. "Hoe gebruiken ze die? We zien campagnes over minder plastic zakjes en boeren met bijenhotels op hun land. Maar is dit genoeg om de voedselketen te verduurzamen?"

De gehele serie van De uitgeputte bodem bekijk je hier.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Consumenten kopen meer biologische producten

Consumenten kopen meer biologische producten

Afgelopen jaar kozen consumenten vaker voor biologisch. Volgens een analyse van GfK gaven consumenten in 2022 36 procent meer uit aan biologische producten. GfK presenteerde het onderzoek afgelopen week tijdens de Biobeurs.

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Duurzaamheid staat centraal op Horecava

Horecava, de vakbeurs voor de horecabranche in Nederland, gaat vandaag van start in Amsterdam RAI. Eén van de belangrijkste thema’s tijdens de beurs van dit jaar is duurzaamheid. Steeds meer horecaondernemers zijn bewust bezig met groen ondernemen en het tegengaan van voedselverspilling. Onderwerpen zoals eten zonder verspilling, groene innovaties en...

Voeding in de media - week 45

Voeding in de media - week 45

Deze week nieuws over vleesreclames, het effect van ‘lokaal’ op het milieu, en voeding en gezondheid bij de opgroeiende generatie.