EU lanceert gedragscode gezonde en duurzame voeding

europese commissie

Beeld: Guillaume Périgois via Unsplash

De Europese Commissie (EC) en 65 belanghebbenden uit de sector ondertekenden begin juli de EU-gedragscode voor verantwoordelijke levensmiddelenbedrijven en marketingpraktijken. Het is de volgende stap in de “Van boer tot bord”-strategie.

De gedragscode is onderdeel van de inspanningen van de Europese Unie om gezonde en duurzame voedingsopties beter beschikbaar en betaalbaarder te maken, met als uiteindelijk doel de ecologische voetafdruk verkleinen. De “Van boer tot bord”-strategie maakt deel uit van de Europese Green Deal, een strategie die een langetermijnvisie uiteenzet voor de transformatie van de manier waarop we voedsel produceren, distribueren en consumeren.

Een ‘baanbrekende oplossing’ en ‘het begin van een dynamisch proces’, noemt de EC de gedragscode in het persbericht. De aanpak waarbij een dialoog met meerdere belanghebbenden wordt gehouden, kan als model dienen voor wereldwijde transformatie. De Commissie wil de gedragscode presenteren tijdens de top over voedselsystemen van de Verenigde Naties later dit jaar.

65 ondertekenaars

De Europese Commissie werkte bij de ontwikkeling van de gedragscode samen met verenigingen en bedrijven, met actieve betrokkenheid van andere belanghebbenden, zoals internationale organisaties, ngo’s, vakbonden en ondernemersorganisaties.

Op de dag van de presentatie (5 juli 2021) ondertekenden 65 pioniersbedrijven en -verenigingen de gedragscode, waarvan 26 voedselproducenten, 14 detailhandelaars, 1 deelnemer uit de voedseldienstensector en 24 verenigingen. Onder andere AB Inbev, Ahold Delhaize, Danone, Nestlé, Royal DSM en Unilever doen mee.

Partijen die de gedragscode ondertekenen, verbinden zich ertoe hun bijdrage aan een duurzame transitie te versnellen, aldus het persbericht van de EC. Zij onderschrijven met hun toezeggingen de doelstellingen van de gedragscode en moedigen soortgelijke bedrijven aan om ook deel te nemen.

Voor verenigingen zijn er zeven ambitieuze doelstellingen, die samenhangen met acties om de overgang naar gezonde en duurzame consumptiepatronen te bevorderen. Doel is de impact van voedselverwerking en -verkoop en de eigen activiteiten van voedseldiensten op de duurzaamheid te verkleinen, en om de duurzaamheid van voedselwaardeketens met betrekking tot de primaire producenten en andere actoren in de keten te verbeteren.

Bedrijven vinden in de gedragscode een kader voor koplopers, gericht op ambitieuze verbintenissen met meetbare resultaten op uiteenlopende gebieden: van dierenwelzijn tot suikerreductie en het terugdringen van de broeikasgasemissies in hun volledige productassortiment.

Lees ook
Bouw Food Innovation Park gestart

Bouw Food Innovation Park gestart

Op 16 juli startte de bouw van het Food Innovation Park in Roeselare, Vlaanderen. Op dit wetenschaps- en ondernemerspark zal onderzoek en innovatie binnen de voeding- en gezondheidssector centraal staan.

7x €800.000 voor voeding bij de Vidi-ronde van NWO

7x €800.000 voor voeding bij de Vidi-ronde van NWO

NWO kent €800.000 toe aan 78 onderzoekers in de Vidi-ronde van hun driedelige talentprogramma. 7 van hen doen onderzoek naar voeding-gerelateerde onderwerpen, waarbij met name gezondheid en duurzaamheid veel aandacht krijgen.

Mogelijk verband tussen hoge bloedsuiker en depressie

Mogelijk verband tussen hoge bloedsuiker en depressie

Verhoogde bloedsuikerwaarden en schade aan de haarvaten in het brein spelen mogelijk een rol bij de ontwikkeling van depressie op latere leeftijd. Dat blijkt uit onderzoek van Anouk Geraets die op 2 juli promoveerde aan de Universiteit van Maastricht.