Kraft Heinz lanceert ketchup met vijftig procent minder suiker én zout

attachment-Heinz-5050-variant

Kraft Heinz lanceert de nieuwe ‘Heinz Tomato Ketchup 50% minder suiker en zout’. De nieuwe ketchup vervangt de oude ‘Heinz Tomato Ketchup 50% minder suiker’. De ketchup bevat, in vergelijking met de originele Heinz Tomato Ketchup, niet alleen de helft van de hoeveelheid suiker maar ook de helft van het zout. Het precentage zout daalde van 1,8% naar 0,9%.

De voorganger ‘Heinz Tomato Ketchup 50% minder suiker’ bevatte al 25% minder zout vergeleken met de originele Heinz tomatenketchup.

 

Moeilijke stap

 

Kraft Heinz heeft er voor gekozen de variant met minder suiker te vervangen nadat het bedrijf al langere tijd stapsgewijs bezig was met het verlagen van de suiker en zout gehaltes in zijn producten.

 

Katie Verlaan, marketing manager van Heinz: ‘Consumenten eten steeds bewuster en vragen vaker om producten met minder suiker of minder zout. De uitdaging is dan om een product te maken dat de herkenbare smaak van Heinz heeft en consumenten tegemoetkomt die een bewustere keuze willen maken.’

 

De nieuwe ontwikkelingen in de suiker- en zoutreductie van Heinz hebben echter maar een jaar in beslag genomen totdat het product klaar was voor de schappen. Aanpassingen in de fabriek waren niet nodig voor de productie van de innovatie.

 

Vijf ingrediënten

 

Het product heeft een aangepast receptuur. Zo zijn er bijvoorbeeld 174 gram tomaten per 100 gram ketchup en is het product gezoet met stevia, geeft hoofd communicatie Kraft Heinz Benelux Anya Pieroen aan.

 

‘De receptuur van de ketchup moest opnieuw worden opgebouwd uit de vijf ingrediënten die Heinz gebruikt’, vertelt ze.

 

Zuur en bitter

 

‘Door het weglaten van suiker en zout werd de smaak zuurder of bitterder. Hier moest een nieuwe balans in worden gezocht om de kenmerkende Heinz-smaak en kleur te behouden’, aldus Anya Pieroen.

 

Testpanels

 

Om tot het nieuwe product te komen, maakte Kraft Heinz gebruik van testpanels. Eerst was de beurt aan professionele smaakexperts. Daarna proefden consumenten in het Verenigd Koninkrijk, die interesse hebben in ketchup met minder zout en suiker het product.

 

‘In ons consumenten smaakpanel zitten voornamelijk consumenten die goede smaakpapillen hebben en goed kunnen beschrijven wat ze proeven,’ aldus Pieroen.

 

De nieuwe variant is nu verkrijgbaar in de supermarkten.

Lees ook
Suiker schaadt mogelijk kinderbrein

Suiker schaadt mogelijk kinderbrein

Het (overmatig) consumeren van suiker lijkt de ontwikkeling van een kinderbrein negatief te beïnvloeden, zo toont nieuw onderzoek aan.

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

Nierstichting lanceert campagne: Goed of Zout?

Nierstichting lanceert campagne: Goed of Zout?

Om mensen bewust te maken om met minder zout lekker gezond te eten, lanceert de Nierstichting de campagne ‘Goed of zout?’.