Onderzoek Alpro: duurzaamheid nog altijd ondergeschikt bij keuze voeding

1 februari 2022 Redactie Voeding Nu

 

Slechts één op de vijf Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk, blijkt uit onderzoek dat Alpro heeft laten uitvoeren onder 1040 respondenten. Het onderzoek is uitgevoerd om meer te weten komen over de kennis en de houding van de Nederlandse consument over plantaardig eten en soja.

Waar de trend lijkt dat plantaardig en duurzaam steeds meer hun opgang maken, blijkt in de praktijk de stap naar plantaardige voeding nog niet grootschalig gezet wordt. Smaak en gezondheid blijven bepalend in de keuze van de consument. Bij een kwart van de Nederlanders staat plantaardig eten hoog op de agenda.

Ondanks dat men duurzaamheid niet zo belangrijk vindt bij de keuze van voeding, geeft toch een meerderheid van de ondervraagden aan stappen te ondernemen op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld door te letten op minder verspilling, minder vlees te eten en minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Slechts vijf procent van de Nederlanders geeft aan het belangrijk te vinden dat voeding geen dierlijke producten bevat.

Groeiend bewustzijn

Ruim een derde van de Nederlanders die op duurzaamheid let bij voeding, kiest nu vaker voor duurzame voeding dan een jaar geleden, zegt het onderzoek. Dit is voornamelijk vanwege een groter bewustzijn van klimaatproblemen. Het grootste gedeelte van de respondenten dat aandacht besteedt aan plantaardige voeding, doet dit door meer groente te eten (78%), gevolgd door de opties meer fruit (68%) en minder vlees of vis (61%). Slechts 38% doet dit door minder zuivelproducten te consumeren.

Weinig soja in plantaardig voedingspatroon

De rol van soja als vervanger van andere producten is nog bescheiden. Van de respondenten gebruikt 13% sojaproducten als vervanger van yoghurt, 8% als vervanger van kwark en 6% als vervanger van vla. Bijna een kwart van de Nederlanders is positief over soja, 19% negatief. In beide kampen worden de meningen voornamelijk gebaseerd op de onderwerpen duurzaamheid en gezondheid.

Bijna de helft van de respondenten (49%) geeft aan weinig tot zeer weinig over soja te weten. Slechts 10% geeft aan veel te weten over het onderwerp. Opvallend is dat twee op de drie Nederlanders die zeggen (zeer) veel over soja te weten, denkt dat voor het verbouwen van soja voor voedingsmiddelen tropisch regenwoud wordt gekapt. Jeroen Willemsen van The Green Protein Alliance zegt hierover: “Blijkbaar staat het gebrek aan kennis mensen in de weg voor meer plantaardige voeding te kiezen. Het betekent dat we consumenten een handje moeten helpen en meer moeten uitleggen over de herkomst van soja gebruikt in plantaardige variaties op vlees en zuivel.”

Simone Broxks, scientific affairs & nutrition manager van Alpro: “De sojabonen die Alpro gebruikt zijn voor het grootste deel afkomstig van Europese kweek (60% komt uit o.a. Frankrijk en België). De rest komt uit Canada, met de boot voor een kleinere voetafdruk. Deze soja is ook honderd procent regenwoud-vrij. In tegenstelling tot de meeste soja die bestemd is voor veevoer, worden dus voor de Alpro bonen geen bossen gekapt.”

Alpro Nederland liet een kwantitatief onderzoek uitvoeren door Ruigrok NetPanel naar de kennis van de gemiddelde Nederlander over duurzame en plantaardige voeding en soja. Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2021 onder 1040 Nederlanders van 18 jaar of ouder, representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

 

Altijd op de hoogte blijven?