Openbare raadpleging cafeïnerichtlijn EFSA online

attachment-coffee-1433107-m

De European Food Safety Authority (EFSA) publiceerde onlangs haar nieuwe aanbevelingen betreffende een veilige cafeïne-inname. Tot 15 maart kan commentaar gegeven worden op deze aanbevelingen.

EFSA heeft een onderzoek uitgevoerd naar de veilige doses van cafeïne afkomstig van alle bronnen bij verschillende doelgroepen. Deze resultaten zijn online in te zien en te becommentariëren.

 

Veilig

EFSA concludeert dat cafeïne veilig is deze hoeveelheden:

-dagelijkse dosis tot 400 mg bij volwassenen (18-65 jaar);

-eenmalige dosis tot 200 mg bij volwassen (18-65 jaar), ook binnen twee uur voor intensieve training;

-tot 200 mg bij zwangere vrouwen is veilig voor de foetus;

-voor kinderen (3-10 jaar) en adolescenten (10-18 jaar) een dagelijkse inname van 3 mg per kg lichaamsgewicht.

 

Interactie

Daarnaast concludeert de EFSA dat het onwaarschijnlijk is dat cafeïne een interactie aangaat met andere ingrediënten in energy drinks, zoals Taurine of D-glucurono-?-lactone en alcohol.

 

Slapen

Ook vond de EFSA dat een inname van 100 mg cafeïne voor het slapen gaan het inslapen vertraagd en de slaaptijd verkort.

 

Bronnen

Volgens de website van Koffie en Gezondheid zit in een kopje koffie (125ml) tussen de 65 en 85 mg cafeïne, een blikje energiedrank (330ml) bevat rond 80 mg cafeïne en thee 20 tot 45 mg cafeïne per kopje (150ml).

 

Lees verder op Voeding Nu online

Onenigheid over verbod energiedrankjes

'Meer onderzoek nodig naar energiedrankjes'

Meer over
Lees ook
Nieuw leven voor A2-melk? Onderzoek naar analyse, processing en gezondheidsvoordelen komt op stoom (podcast)

Nieuw leven voor A2-melk? Onderzoek naar analyse, processing en gezondheidsvoordelen komt op stoom (podcast)

A2-melk -soms ook wel ‘oermelk’ genoemd- werd in 2016 door critici afgedaan als een hype en een marketingverhaal. Vermeende gezondheidsvoordelen konden nog onvoldoende worden onderbouwd. NIZO food research denkt dat er inmiddels wél genoeg aanknopingspunten zijn voor de zuivelindustrie om een goed onderbouwde gezondheidsclaim te verkrijgen bij EFSA.Dat...

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Vertrouwen van klanten in merken na nep-nieuws ongewijzigd

Nep-nieuws over grote merken tast het vertrouwen van klanten in het merk niet aan. Dit blijkt uit een onderzoek van Yang Cheng van de North Carolina State University.Volgens Cheng is er veel eerder onderzoek verricht naar de reactie van consumenten op nep-nieuws op sociale media, maar er is weinig gekeken naar hoe dit het vertrouwen in merken kan beïnvloeden....

McDonald’s introduceert veggie nuggets

McDonald’s introduceert veggie nuggets

Fastfoodketen McDonald’s biedt haar kip nuggets vanaf deze week ook in een vegetarische variant aan. Met de Veggie Nuggets wil McDonalds’s inspelen op de groeiende behoefte van gasten om minder vlees te consumeren.Dat meldt McDonald’s gisteren. De fastfoodketen zegt te zien dat steeds meer gasten ervoor kiezen om een keertje geen vlees te eten. Veggie...