Prijsverhoging van bijna 20% voor groente en fruit in de afgelopen 10 jaar
Voedingsmiddelenprijzen zijn de afgelopen tien jaar met 14,5 procent gestegen. De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari met 3,8 procent rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met drie procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan vier procent duurder.
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van een consumentenprijsindexanalyse. De verhoging van het lage BTW-tarief van zes naar negen procent droeg bij aan deze stijging voor voedingsmiddelenprijzen.
Huishoudens
Huishoudens geven ruim tien procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Hiervan besteden ze het meeste aan vlees en vis, namelijk bijna een kwart. Groente en fruit volgen met 22 procent.
Groente en fruit stegen met bijna twintig procent in de afgelopen tien jaar het meest in prijs.De prijsstijging van vlees en vis waren in diezelfde periode met achttien procent ook bovengemiddeld.
Zuivelprijzen stegen met zestien procent en de prijs van brood en granen nam met elf procent toe. Overige voedingsmiddelen, zoals snoepgoed, sauzen en kruiden, waren 4,9 procent duurder dan tien jaar terug.
Diezelfde huishoudens moeten ook zestien procent meer geld uitgeven aan goederen en diensten, ten opzichte van 2009.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Bijna een derde van Nederlanders denkt: “hoe donkerder het brood, hoe gezonder”
29% van de Nederlanders is het eens met de stelling “hoe donkerder het brood, hoe gezonder.” Dit blijkt uit het jaarlijkse GfK-onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) waarin de kennis, houding en consumptie van brood in Nederland in kaart zijn gebracht. Daarnaast geeft 64% aan brood op kleur uit te kiezen. Dit terwijl kleur niet bepalend...
Vol van volkoren
Als het om volkorenbrood gaat, is er iets geks aan de hand. Maar liefst 88% van alle Nederlanders weet dat volkorenbrood gezond is. Toch eet maar een derde genoeg brood, waarvan een deel bruin of wit is. Zodat uiteindelijk maar een op de tien Nederlanders dagelijks voldoende volkorenbrood eet. Hoe jammer dat is, blijkt wel als we alle voordelen van...
Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’
Op 1 september vond de officiële start plaats van de campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.