Prijsverhoging van bijna 20% voor groente en fruit in de afgelopen 10 jaar

CBS

Voedingsmiddelenprijzen zijn de afgelopen tien jaar met 14,5 procent gestegen. De prijsstijging van brood en granen schommelt vanaf januari met 3,8 procent rond het hoogste niveau in tien jaar tijd. De prijzen van zuivelproducten stegen dit jaar met drie procent en alle overige voedingsmiddelen werden gemiddeld meer dan vier procent duurder.

Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van een consumentenprijsindexanalyse. De verhoging van het lage BTW-tarief van zes naar negen procent droeg bij aan deze stijging voor voedingsmiddelenprijzen.

Huishoudens

Huishoudens geven ruim tien procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voedingsmiddelen. Hiervan besteden ze het meeste aan vlees en vis, namelijk bijna een kwart. Groente en fruit volgen met 22 procent.

Groente en fruit stegen met bijna twintig procent in de afgelopen tien jaar het meest in prijs.De prijsstijging van vlees en vis waren in diezelfde periode met achttien procent ook bovengemiddeld.

Zuivelprijzen stegen met zestien procent en de prijs van brood en granen nam met elf procent toe. Overige voedingsmiddelen, zoals snoepgoed, sauzen en kruiden, waren 4,9 procent duurder dan tien jaar terug.

Diezelfde huishoudens moeten ook zestien procent meer geld uitgeven aan goederen en diensten, ten opzichte van 2009.

Meer over
Lees ook
Volkorenbrood steeds populairder bij Nederlandse consument

Volkorenbrood steeds populairder bij Nederlandse consument

Volkorenbrood blijft populair in Nederland. Voor het zesde jaar op rij groeit het aantal Nederlanders dat voor deze broodsoort kiest. Van 38 procent in 2016 tot 47 procent in 2021. Dat meldt Nederlands Bakkerij Centrum op basis van recent onderzoek van Gfk.

Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Minder verspilling dankzij liefhebbers van kapjes of kontjes

Consumenten die de kapjes en kontjes van het brood eten gooien tot drie keer minder brood weg. Dat blijkt uit onderzoek van het Voedingscentrum naar broodverspilling. Volgens het Voedingscentrum gooien deze consumenten ook minder ander voedsel weg. Het zijn vooral ouderen die de kapjes en kontjes eten. “We zien in het onderzoek dat de meeste...

Bisschopsmolen start campagne voor slow food

Bisschopsmolen start campagne voor slow food

Kies voor slow food. Dat is de oproep van Frank van Eerd van de Bisschopsmolen in Maastricht. Mensen moeten kiezen voor voeding die is geteeld en bereid volgens de wetten én het tempo van de natuur. Daarom loopt de komende weken een campagne over de meerwaarde van Slow Food.