Solanic bouwt nieuwe fabriek aardappeleiwit

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

De groeiende vraag naar plantaardige eiwitten in uiteenlopende voedingstoepassingen heeft ervoor gezorgd dat Solanic, onderdeel van aardappelzetmeelproducent Avebe, de productie fors moet uitbreiden.

Solanic bouwt een nieuwe fabriek die eind 2015 operationeel moet zijn. De capaciteit neemt met een factor vijf toe, zo vertelt Jaap Harkema, market manager aan VMT op de Free From beurs in Brussel. “De eerste drie jaar was het een lastige markt, maar nu gaat het uitstekend vanwege de groeiende vraag naar plantaardige eiwitten en free from producten gecombineerd met de hoge prijs van dierlijke eiwitten.”

Tal van applicaties

Het aardappeleiwit wordt tegenwoordig in veel verschillende applicaties gebruikt waar het verschillende functies kan vervullen.

In zuivelvrij ijs zorgt het voor een stabiele emulsie. In brood geeft het volume en een goede kruimstructuur. Schuimpjes kunnen zonder ei en gelatine worden gemaakt net als dressings. In plantaardige burgers fungeert het aardappeleiwit als vervanger van kippe-eiwit.

Ook in ‘vegan cheese’ wordt het eiwit uit de aardappel gebruikt. In combinatie met aardappelzetmeel werkt het als een goede emulgator. Ook is het goed snijdbaar en heeft het goede smelteigenschappen, handig voor veganistische pizza’s.

Eiwitverrijking

Solanic is ook bezig met een nieuwe ontwikkeling: eiwitverrijking. In tegenstelling tot de functionele eiwitten die het bedrijf tot nu toe heeft ontwikkeld, is het nieuwe product Solanic 100 een eiwit om toe te voegen aan producten om het eiwitgehalte te verhogen. Het aardappeleiwit heeft een gebalanceerde aminozuursamenstelling.

Volgens Solanic is de voedingswaarde vergelijkbaar met wei-eiwit, maar is het net zo duurzaam en allergeenvrij als erwteneiwit. Solanic 100 is nu nog in de ontwikkelfase. De commerciële productie is voorzien voor volgend jaar.

Lees ook
Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Plant the Future-diner over de eiwittransitie

Plant the Future-diner over de eiwittransitie

Er is een daadkrachtig politiek beleid nodig om de transitie naar een meer plantaardig voedingspatroon ‘het nieuwe normaal’ te maken. Dat werd duidelijk tijdens het eerste Plant the Future-diner dat op 14 oktober werd georganiseerd door de Transitiecoalitie Voedsel in Den Haag.