The Insect Cookbook wint internationale prijs

attachment-geen-afbeelding-vmtfood-be

The Insect Cookbook – Food for a Sustainable Planet van Arnold van Huis, Henk van Gurp en Marcel Dicke heeft de eerste prijs gewonnen op het 2014 Green Book Festival in San Francisco in de categorie kookboeken.

De prijs laat zien dat de boodschap van de Wageningse auteurs internationaal doorbreekt. The Insect Cookbook schetst het nut en de noodzaak van insecten als duurzame eiwitbron van de toekomst.

Topchef René Redzepi van Noma

Naast de talrijke fraai geïllustreerde recepten bevat het boek interviews met invloedrijke personen. Zo beschrijft topchef René Redzepi van Noma - het beste restaurant ter wereld - hoe belangrijk insecten voor hem zijn om nieuwe smaken aan zijn keuken toe te voegen.

Kofi Annan en Herman Wijffels

Voormalig secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Kofi Annan benadrukt het belang van onderwijs en voorlichting om mensen in het Westen kennis te laten maken met de deze voedselbron.

Topeconoom Herman Wijffels beschrijft de betekenis van insecten als eiwitbron voor een circulaire economie.

WUR

Lees ook
Plant the Future-diner over de eiwittransitie

Plant the Future-diner over de eiwittransitie

Er is een daadkrachtig politiek beleid nodig om de transitie naar een meer plantaardig voedingspatroon ‘het nieuwe normaal’ te maken. Dat werd duidelijk tijdens het eerste Plant the Future-diner dat op 14 oktober werd georganiseerd door de Transitiecoalitie Voedsel in Den Haag.

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Onderzoek legt misvattingen over o.a. plantaardige voeding bloot

Er bestaan nog veel misvattingen over plantaardig eten, concludeert Upfield na een studie onder ruim duizend Nederlanders. Het gebrek aan kennis kan leiden tot productkeuzes die milieubelastender en minder gezond zijn dan de consument eigenlijk voor ogen heeft.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.