Tweede Kamer ontvangt infographic productherformulering

attachment-Overhandiging-infographic

Welke resultaten zijn er al bereikt bij het verbeteren van de productsamenstelling en welke ambities hebben levensmiddelenproducenten nog? Het is te zien op een infographic die vandaag is aangeboden aan de Tweede Kamer. Het overzicht is samengesteld door Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

De infographic geeft een overzicht van wat er al is bereikt binnen het Akkoord Verbetering Productsamenstelling en waar de komende tijd aan wordt gewerkt. Zo is het zoutgehalte in groentenconserven met 30% verminderd en in kaas met 24%. Het percentage vet in vleeswaren is met 9% verminderd. Dit jaar wordt onder andere gewerkt aan het gezonder maken van hartige broodjes, kant-en-klaarmaaltijden, soepen, sauzen en toetjes.

Samenwerking voor productverbetering

Sinds 2011 werken het CBL en de FNLI samen met de aangesloten bedrijven aan het reduceren van de gehaltes zout, verzadigd vet en calorieën (suikers en vetten) in producten. Het doel is om gezondere producten en maaltijden aan te bieden. In 2013 is de samenwerking uitgebreid met het ministerie van Volksgezondheid (VWS), KHN (Koninklijke Horeca Nederland) en Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties). De ambities zijn vastgelegd in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.

Lees ook
Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt opnieuw vast dat er geen wetenschappelijk onderbouwde bovengrens voor suikerinname kan worden aangegeven. Voedingsdeskundigen kunnen tot 30 september 2021 feedback geven op de resultaten, beoordelingen en het advies van de EFSA.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

EQu: IJsbereiders maken suikervervanger

EQu: IJsbereiders maken suikervervanger

Suikervervangers in schepijs waren nooit succesvol. Bakkerij- en ijsgrondstoffengroothandel Hefe van Haag wil daar met EQu verandering in brengen. “We hebben eindelijk een product in handen dat vergelijkbaar is met suiker.”