Vega(n) voedingspatroon? Pas op valkuilen bij plantaardige alternatieven

vegaburger

Beeld: Wikimedia Commons

Eet je regelmatig nieuwe plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, dan bestaat de kans dat je dieet meer suiker, vet en zout bevat dan een voedingspatroon zonder deze alternatieven en juist minder vezels, mineralen en vitamines. 

Dat concluderen Ciaran Forde en Rachel Tso, tijdens het onderzoek beide verbonden aan het Singapore Institute for Food and Biotechnology Innovation, in wetenschappelijk tijdschrift Nutrients. De onderzoekers vergeleken de voedingswaarden van traditionele en nieuwe plantaardige diëten en traditionele dierlijke diëten.

Forde, inmiddels hoogleraar Humane Voeding en Gezondheid bij Wageningen University en Research, waarschuwt mensen die overstappen op een vegetarisch of veganistisch dieet voor de valkuilen van vlees- en zuivelvervangers. Bij de productie ligt bij bedrijven vaak de nadruk op het vervangen van dierlijke eiwitten door plantaardige eiwitten en minder op een gezonde samenstelling van het product, ontdekte Forde.

Forde en Tso beoordeelden gezonde en ongezonde varianten van dierlijke, flexitarische, vegetarische en veganistische diëten op eiwit- en energiegehalte en belangrijke macro- en micronutriënten. Traditionele flexitarische, vegetarische en veganistische diëten bevatten voldoende micronutriënten en eiwitten, maar diëten die werden gedomineerd door nieuwe plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, gingen gepaard met een hogere inname van zout, suiker, vet en koolhydraten en een tekort aan belangrijke voedingsstoffen en vitamines.

Een vegetarisch dieet kan zowel gezonder als beter voor het milieu zijn dan diëten met veel rood vlees, maar let op de valkuilen, waarschuwt Forde. Het weglaten of toevoegen van voedingsmiddelen kan namelijk leiden tot gezondheidsproblemen. ‘Bij het overstappen naar andere eetgewoonten moet de consument erop letten dat het nieuwe dieet goed uitgebalanceerd is en voldoende eiwitten, mineralen en vitamines levert.’ Forde noemt daarbij mogelijke verwarring bij productlabels over duurzaamheid, want die zijn geen indicatie voor hoe voedzaam een product is.

Lees ook
Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Wie durft? Zaak tegen de overheid

Wie durft? Zaak tegen de overheid

De Nederlandse overheid faalt in de aanpak van de obesitaspandemie. De regering ontwikkelt te weinig beleid voor een gezonde voedselomgeving en laat kansen liggen om overgewicht te bestrijden. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Wageningen UR en Sciensano, de Belgische evenknie van het RIVM.

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

Cultivated en AlgO winnaars ReThink Protein Challenge

In de Grand Finale van de ReThink Protein Challenge, georganiseerd door Wageningen University & Research, kwamen Cultivated en AlgO als winnaars uit de bus. Ze bedachten unieke innovaties die kunnen bijdragen aan de eiwittransitie.