Voedingsdeskundigen verdeeld over mogelijke invoering Nutri-Score

nutriscore-1

Nieuwsuur besteedde in de uitzending van zaterdag 16 juli aandacht aan de Nutri-Score. Dit Europese voedingskeuzelogo is bedoeld om in een oogopslag te laten zien wat de voedingswaarde van een product is. Later dit jaar wordt het logo mogelijk verplicht in Europa.

De Nutri-Score is al langere tijd een punt van discussie onder voedselproducenten en voedingsdeskundigen. Veelgehoorde kritiek is dat het onderscheid dat Nutri-Score maakt tussen verschillende productgroepen tot verwarring kan leiden. Een relatief gezonde diepvriespizza krijgt bijvoorbeeld A-score, terwijl vette gerookte zalm een D-score krijgt, legt Frank Lindner van foodwatch uit aan Nieuwsuur. Wel noemt hij als voordeel dat de consument binnen één schap gemakkelijker een gezondere keuze kan maken.

Definitief rapport

Het wetenschappelijke comité achter de Nutri-Score werkt aan het corrigeren van de imperfecties van het systeem. Dat comité bestaat uit onafhankelijke wetenschappers, waaronder twee Nederlanders. Of het label op Europees nivieau verplicht wordt, hangt af van een definitief rapport dat elk moment kan uitkomen. Afhankelijk van dat rapport geeft de Gezondheidsraad een officieel advies af. Bij positief advies wordt de Nutri-Score ook in Nederland ingevoerd.

Niet in lijn met Schijf van Vijf

Eerder dit jaar diende het communicatiebureau Voedingsjungle een klacht in bij Stichting Reclame Code tegen de Albert Heijn-campagne over de invoering van Nutri-Score, omdat deze claim nog niet werd goedgekeurd vanuit de overheid. Volgens Voedingsjungle kwamen de richtlijnen van Albert Heijn niet overeen met die van de Schijf van Vijf.

Bekijk hier het Nieuwsuur-item over de Nutri-Score.

Bron: NOS/Nieuwsuur

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Initiatieven voor kindergezondheid winnen Gezonde Innovatie Awards

Initiatieven voor kindergezondheid winnen Gezonde Innovatie Awards

49 producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon dongen mee naar de Gezonde Innovatie Awards. Voor de derde keer reiken Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team deze complimentenprijs uit. Consumenten en de vakjury kozen hun favorieten uit de initiatieven van kleine ondernemers tot grote supers en uit gezondere producten, bijvoorbeeld...

50.000 kinderen op de BSO deden mee aan de Gezonde Smikkelweken

50.000 kinderen op de BSO deden mee aan de Gezonde Smikkelweken

50.000 leerlingen tussen de 4 en 12 jaar deden afgelopen zomer mee met de Gezonde Smikkelweken, een nieuw voedseleducatieprogramma gericht op buitenschoolse opvanglocaties (BSO). Onderzoek van het Louis Bolk Instituut onder zo’n 400 BSO-locaties laat zien dat maar liefst 99% van de BSO-medewerkers aangeeft opnieuw mee te willen doen.

Week van Snoep Goed daagt Nederlanders opnieuw uit gezond te snacken

Week van Snoep Goed daagt Nederlanders opnieuw uit gezond te snacken

Ruim een kwart van de Nederlanders houdt een negatief gevoel over na het eten van een ongezonde snack. Ondanks dit negatieve gevoel vervangt maar 12 procent van de Nederlanders dagelijks een ongezond tussendoortje voor een gezond alternatief. Dit blijkt uit onderzoek van Stichting Week van Snoep Goed, uitgevoerd door Markteffect. Om Nederlanders bewuster...