Reacties NZO en Voedingscentrum op Melk de witte sloper *

attachment-Melk-de-witte-sloper-september-2015

Reactie Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO): ‘Eens in het jaar komt er weer een boek uit met een zeer eenzijdig beeld over een enkel voedingsmiddel. Denk aan Broodbuik, ook een boek dat één voedingsmiddel de schuld gaf van alle gezondheidsproblemen die we hebben.

Reactie NZO, Nederlandse Zuivelorganisatie

Een eenzijdig boek

Eens in het jaar komt er weer een boek uit met een zeer eenzijdig beeld over een enkel voedingsmiddel. Denk aan ‘Broodbuik’, ook een boek dat één voedingsmiddel de schuld gaf van alle gezondheidsproblemen die we hebben. Daarin werd nog net niet de fileproblematiek aan brood geweten, maar dikmakend en verslavend was brood wel. Waanzin natuurlijk.


Melk de witte sloper is weer een poging een anti-hype te creëren. Dat lukt niet. Het is slecht geschreven. Je kan er bijna niet doorheen komen. Dit komt vooral omdat het van de Amerikaanse situatie uitgaat, die totaal anders is dan de Nederlandse. Bovendien heeft de schrijfster ervan in verschillende interviews aangegeven dat ze bewust een eenzijdig en negatief beeld probeert te schetsen van melk, omdat ze vindt dat vooral de positieve aspecten van melk worden gecommuniceerd. Aan de andere kant gaf ze aan zelf elke ochtend yoghurt bij haar ontbijt te nemen.


De afgelopen maanden hebben we gezien dat het creëren van hypes in Nederland sowieso gedoemd is te mislukken. Ik geloof ook dat mensen al die hypes, of beter gezegd pseudohypes, wel beu zijn en ze doorzien. Dat laatste is ook recent aangetoond door de NVVL. De overgrote meerderheid van de Nederlanders is niet gevoelig voor voedselhypes. Nederlanders vinden voedselhypes verwarrend, onzin en ze trekken zich er niets van aan.  Vooral artsen, diëtisten en het Voedingscentrum worden vertrouwd als het gaat om informatie over voeding. De Schijf van Vijf is voor de meeste mensen het leidende voorlichtingsmodel. Dat zal ook wel zo blijven. Een dergelijk boek gaat daar het verschil niet in maken.


Stephan Peters,

manager Voeding en Wetgeving Nederlandse Zuivel Organisatie


Dit artikel verscheen in Voeding Nu nummer 9 van september 2015 op bladzijde 13

Lees ook
Jongeren voor jongeren

Jongeren voor jongeren

De Food Boost Challenge wil Nederlandse jongeren tussen 12 en 20 jaar verleiden tot het eten van meer groente en fruit.

Blog | Drie nieuwe stagiairs bij Voeding Nu

Blog | Drie nieuwe stagiairs bij Voeding Nu

Niet een, niet twee, maar drie nieuwe stagiairs zijn de afgelopen weken gestart bij Alea Publishers. Alle drie Voeding en Diëtetiek-student en dus voornamelijk aan de slag bij Voeding Nu. Geweldig leuk en geweldig druk, zo zou ik het als begeleider samenvatten.

The Food Lab verbindt student en stad

The Food Lab verbindt student en stad

Van suikerarme baklava tot zeewiermayonaise. Studenten Voeding en Diëtetiek van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) ontwikkelen nieuwe foodconcepten in The Food Lab.