Van onze kennispartner: Klantenbinding via social media: is dit wel nodig?

social-media

Heb jij als voedingsconsulent een bedrijfspagina op Facebook, Instagram, Twitter of andere social media kanalen? Het beheren van de pagina's kan veel tijd in beslag nemen. Tijd die je wellicht nodig hebt voor andere werkzaamheden. Het is belangrijk om voor jezelf af te wegen in hoeverre het nodig is om social media te gebruiken voor je klantenbinding.

Er zitten natuurlijk veel voordelen aan het gebruiken van social media. Zo kun je relatief goedkoop adverteren op onder andere Facebook en Twitter. Het zijn goede media om meer naamsbekendheid te verkrijgen en  je hebt niet al te veel kennis nodig om aan de slag te kunnen. Jouw (potentiële) klanten kunnen jou gemakkelijk bereiken en vice versa. Alles wat je nodig hebt is een goede internetverbinding en een smartphone, laptop of desktop om aan de slag te gaan. Internet vergelijken zorgt vaak voor een kostenbesparing.

Nadelen van social media

Er zitten echter ook nadelen aan het gebruik van social media. Zo kan het je veel meer tijd kosten dan je eigenlijk hebt om de pagina's te optimaliseren, onderhouden en om het gesprek aan te gaan met je doelgroep. Doordat je eenvoudig bereikbaar bent kunnen klanten je op tal van manieren bereiken, op ieder moment van de dag.

Er komt een punt waarop het onderhouden van social media te veel tijd gaat kosten. Niet voor niets voorzien veel grote bedrijven dat klantcontact en klantenbinding in de toekomst bijna alleen maar verloopt via virtuele assistenten. De voortschrijdende techniek maakt het wellicht in de toekomst gemakkelijker om klanten te binden via social media, maar wat is op dit moment de beste optie?

Andere mogelijkheden voor klantenbinding

Trouwe klanten leveren meer winst op, terwijl je minder hoeft te betalen om een bestaande klant tevreden te houden dan om een nieuwe klant binnen te halen. Nog niet ieder bedrijf heeft dit door, wat ook een reden is dat bijvoorbeeld veel mensen internet vergelijken. De advertentiemogelijkheden van onder andere Facebook maken dit een geschikt kanaal om nieuwe klanten binnen te halen, maar voor klantenbinding zijn er andere mogelijkheden die wellicht meer geschikt zijn.

Als voedingsconsulent ga je vaak een langdurige relatie aan met je klant. Hou dus ook contact, maar wel op de manier die je klant waardeert. Dit kan een periodiek gesprek zijn, een nieuwsbrief, een persoonlijke e-mail of een belletje. Dit contact is persoonlijker dan via social media waardoor het, zeker voor voedingsconsulenten, beter aansluit bij de geboden dienst.

Daarnaast zijn veel consumenten wantrouwig door de grote hoeveelheden nepnieuws op social media. Gelukkig wordt het vertrouwen in merken niet aangetast door nepnieuws. Je kunt natuurlijk social media wel gebruiken om extra nieuws en bijvoorbeeld tips & tricks te delen. Op het moment dat je iets van je laat horen, moet je wel iets relevants en interessants te melden hebben. Zo bied je oprecht waarde aan jouw klant.

Lees ook
RIVM komt met aanvullingen Preventieakkoord

RIVM komt met aanvullingen Preventieakkoord

Eind 2018 werd het Nationaal Preventieakkoord getekend. Begin deze maand kwam het RIVM met tien extra maatregelen om het Preventieakkoord op overgewicht en overmatig alcoholgebruik aan te scherpen. Het Voedingscentrum vraagt het aankomende kabinet hier werk van te maken.

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.

DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding

DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding

Koninklijke DSM steunt de lancering van Hologram Sciences met $100 miljoen (circa €850.000). Het Amerikaanse health tech-bedrijf biedt op de consument gerichte gepersonaliseerde oplossingen voor voedingvraagstukken.