Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Rode wijn_unsplash

Foto: Unsplash

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Consumenten zijn vaak niet goed op de hoogte wat er precies in hun drank zit. In rode wijn zit bijvoorbeeld al gauw een klontje suiker per glas. En een glaasje Baileys bevat ruim 2 suikerklontjes, zo’n 4 gram ongezond verzadigd vet en 150 calorieën. Deze informatie ontbreekt vaak op het etiket. 

Alleen bij dranken met minder dan 1,2% alcohol zijn producenten verplicht om alle informatie op een etiket te zetten. Voor dranken met een hoger alcoholpercentage ontbreekt de informatie vaak en dat maakt het voor consumenten lastig om verschillende soorten met elkaar te vergelijken. Bier is volgens de Consumentenbond een positieve uitzondering, daarop staat doorgaans wel een ingrediëntenlijst en de voedingswaarde.

Etikettering alcohol

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is idioot dat veel alcoholische dranken zijn uitgezonderd van de verplichting om ingrediënten en voedingswaarde te vermelden, zoals voor andere voedingsmiddelen wel geldt. Goed nieuws dus dat de Europese Commissie eind 2022 met een voorstel komt voor verplichte etikettering op alle alcohol. Al bestaat het gevaar dat alcoholproducenten de informatie digitaal aan mogen bieden. Maar dat werkt volgens ons niet. Dan moeten consumenten in de winkel een QR-code op de verpakking scannen om de voedingswaarde te achterhalen. Dat is veel te omslachtig. Bovendien blijft het zo lastig om producten met elkaar te vergelijken.”

BEUC, de Europese koepelorganisatie voor consumentenbonden, zet zich in Brussel in voor de verplichte etikettering. De afgelopen jaren heeft BEUC zich al meerdere keren uitgesproken tegen het alleen online verstrekken van informatie over voedingswaarde en samenstelling van alcoholische dranken. Dit kan de verplichte informatie op de verpakking hoogstens aanvullen, maar niet vervangen.

Speciaal voor consumenten heeft de Consumentenbond een lijst samengesteld met daarop een overzicht van veel gedronken drankjes met de hoeveelheid calorieën en suiker.

Lees ook
Onderzoek Consumentenbond | Kruidenmixen bevatten weinig kruiden

Onderzoek Consumentenbond | Kruidenmixen bevatten weinig kruiden

Zakjes en potjes kruidenmix bevatten weinig en kruiden en specerijen en juist veel goedkope opvullende ingrediënten zoals zout, (paneer)meel, suiker of groentepoeder. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.

Minderjarigen zien minder alcoholreclames op televisie

Minderjarigen zien minder alcoholreclames op televisie

Alcoholreclames bereiken minder jongeren. In vergelijking met 18 jaar geleden zien minderjarigen in de leeftijd van 12-17 jaar zo’n 83 procent minder alcoholreclame op televisie. Bij de leeftijdsgroep 6-11 jaar is dat 86 procent. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Featly Media in opdracht van STIVA.

Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.