Dierproefonderzoek: Een variatie aan proteïne is beter voor de gezondheid

close up of man with protein shake bottle and jar

Een eentonige bron van eiwit en een langdurige consumptie van grote hoeveelheden vertakte-keten -aminozuren (BCAAs) kan op de lange termijn een negatieve impact hebben op de gemoedstoestand, het gewicht en levensduur. BCAAs zijn een groep van drie essentiële aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Ze zijn voornamelijk te vinden in rood vlees en melkproducten.

Een recent onderzoek in het Nature Research Journal toont aan dat een eenzijdige inname van BCAAs funest kunnen zijn op de lange termijn, hoewel ze handig zijn om spiermassa te kweken. Volgens onderzoeker Samantha Solon-Biet is een goede aminozurenbalans essentieel en die kan het beste bereikt worden door eiwitten uit verschillende bronnen in te nemen.

Dikke muizen, dikke mensen

De onderzoekers analyseerden de impact van BCAAs en essentiële aminozuren op de gezondheid en lichaamscompositie van muizen. De muizen werden verdeeld in vier groepen: groep één kreeg 200 procent BCAAs in vergelijking met de behoefte, groep twee 100 procent, groep drie 50 procent en groep vier 20 procent. De muizen die de dubbele hoeveelheid kregen (200 procent) aan BCAA hadden de behoefte om meer voedsel tot zich te nemen.

Tryptofaan moet strijden

De suppletie van BCAAs zorgde voor verhoogde BCAAs-niveaus in het bloed waardoor tryptofaan extra hard moet knokken voor transport naar het brein. Welk mechanisme en waarom BCAA voorrang krijgt op tryptofaan is niet bekend. Tryptofaan is de uitgangsstof voor het hormoon serotonine. Het hormoon heeft veel functies, één daarvan is het verhogen van het hongersignaal. Wanneer het voor tryptofaan moeilijker is naar de hersenen te komen dan zorgt dit ervoor dat het hongersignaal continue wordt uitgegeven.

De grotere hoeveelheid BCAAS resulteerde in muizen met obesitas die een kortere levensduur hadden. Een ander gevolg ervan is dat wanneer de serotonineniveaus in de hersenen laag zijn dit direct invloed heeft de gemoedstoestand. Kortom, je krijgt dikke ontevreden muizen die niet lang leven.

Variatie is essentieel

Volgens de onderzoekers is het beste om gevarieerd te eten zodat er vanuit verschillende bronnen essentiële aminozuren vergaard worden. Niet alleen wei-eiwitten uit melkproducten, maar ook uit vis, kip, eieren, bonen, linzen, noten en soja producten.

Fitness en bodybuilders pas op

Aminozuren worden vaak geconsumeerd in de fitness- en bodybuilding-gemeenschap om spieropbouw te vergroten. Van ultra-bulk eiwitpoeders tot magere massabevorderende repen, het assortiment is groot maar ook vaak eenzijdig in aminozuursamenstelling. De meeste van de producten worden gemaakt uit melkeiwitten.

Lees ook
Wie durft? Zaak tegen de overheid

Wie durft? Zaak tegen de overheid

De Nederlandse overheid faalt in de aanpak van de obesitaspandemie. De regering ontwikkelt te weinig beleid voor een gezonde voedselomgeving en laat kansen liggen om overgewicht te bestrijden. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit Utrecht, Wageningen UR en Sciensano, de Belgische evenknie van het RIVM.

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

‘Onder welke omstandigheden zijn nudges effectief en aanvaardbaar?’

Die vraag onderzocht Laurens van Gestel, die op 2 juli promoveerde bij de Universiteit Utrecht. De sociaal- en gezondheidspsychologie onderzoeker wierp een psychologische blik op wanneer en voor wie nudges effectief en aanvaardbaar zijn.

Meelwormenshake prima voor spieropbouw

Meelwormenshake prima voor spieropbouw

Wil je duurzamer werken aan je spieropbouw? Dan is insecteneiwit in je shake mogelijk een geschikt alternatief voor eiwit uit melkproducten. Wetenschappers van de Universiteit Maastricht deden er onderzoek naar.