Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl is de eerste supermarkt die in Nederland die start met een pilot op de Eco-Score, het nieuwe label dat consumenten moet helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021 in 7 Lidl-winkels in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen. Het is een vervolg op de introductie van de Eco-Score in filialen van Lidl in Berlijn. Lidl drukt het logo af op de prijskaarten van ongeveer 50 koffie- en theeartikelen.

Doel van het label is om op een eenvoudige wijze transparanter te communiceren over de ecologische impact van een product. Eco-Score lijkt qua vormgeving op de Nutri-Score, maar is specifiek gericht op duurzaamheid, terwijl de Nutri-Score de voedingswaarden van een product beoordeelt. Eco-Score is een scoresysteem van 0 tot 100, waarbij de hoogste score de letter A krijgt (donkergroen, duurzaam) en de laagste score een E (rood, niet duurzaam).

Na 31 oktober gaat Lidl het resultaat van de pilot evalueren, om te bepalen of het gebruik ervan wordt voortgezet.

Lees ook
Column Duwtje: Hoe heb ik me nou toch weer laten verleiden?

Column Duwtje: Hoe heb ik me nou toch weer laten verleiden?

Je kent het gevoel vast wel: je gunt jezelf een kleine beloning nadat je een bepaalde prestatie hebt geleverd. Een goed glas wijn na een drukke werkweek bijvoorbeeld. Ook al had je je voorgenomen deze week eigenlijk niets te drinken.Jezelf belonen na een “goede daad” (met iets dat je eigenlijk niet van plan was) wordt in de psychologie ook wel moral...

‘Nudging’ in mobiele app helpt consument bij gezondere keuze

‘Nudging’ in mobiele app helpt consument bij gezondere keuze

Het toepassen van nudging in een supermarkt-app kan de consument helpen gezondere producten te kiezen.Dat blijkt uit onderzoek van mobiele app-ontwikkelbureau Nakko en Tilburg University naar de invloed van nudges in het aankoopproces. De resultaten worden momenteel verder uitgewerkt tot een publicatie. Het is onderdeel van een lopend onderzoek naar...

Consument wil extra betalen voor duurzame verpakking

Consument wil extra betalen voor duurzame verpakking

Het merendeel van de consumenten vindt duurzame verpakkingen belangrijk bij aankoop van groente en fruit. Ruim een derde is bereid hier meer voor te betalen. Consumenten zijn echter nog onvoldoende bekend met de milieu-impact en het nut van verpakkingen.Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO. Het rapport is hier te downloaden....