Lidl start als eerste pilot met Eco-Score in Nederland

Lidl is de eerste supermarkt die in Nederland die start met een pilot op de Eco-Score, het nieuwe label dat consumenten moet helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

De pilot loopt van 2 augustus tot 31 oktober 2021 in 7 Lidl-winkels in de regio’s Arnhem, Ede en Nijmegen. Het is een vervolg op de introductie van de Eco-Score in filialen van Lidl in Berlijn. Lidl drukt het logo af op de prijskaarten van ongeveer 50 koffie- en theeartikelen.

Doel van het label is om op een eenvoudige wijze transparanter te communiceren over de ecologische impact van een product. Eco-Score lijkt qua vormgeving op de Nutri-Score, maar is specifiek gericht op duurzaamheid, terwijl de Nutri-Score de voedingswaarden van een product beoordeelt. Eco-Score is een scoresysteem van 0 tot 100, waarbij de hoogste score de letter A krijgt (donkergroen, duurzaam) en de laagste score een E (rood, niet duurzaam).

Na 31 oktober gaat Lidl het resultaat van de pilot evalueren, om te bepalen of het gebruik ervan wordt voortgezet.

Lees ook
Column: Wat mondkapjes met Nutri-Score te maken hebben

Column: Wat mondkapjes met Nutri-Score te maken hebben

Boodschappen doen is in deze tijd geen feestje. Ik vermijd drukke plekken eigenlijk het liefst. Maar ja, dat is lastig in de supermarkt.Gisteren begon een man tijdens de boodschappen een tot overmaat van ramp ook nog gesprekje met me, vooral om te klagen dat z’n bril zo besloeg door dat mondkapje en dat dat ding niet eens werkt. Dat had hij op Facebook...

De supermarkt door de ogen van een kind

De supermarkt door de ogen van een kind

Spoony liet kinderen met een bodycam de supermarkt in gaan om ‘door de ogen van een kind’ mee te kunnen kijken naar ongezonde verleidingen. Het laat zien hoe overvloedig en impactvol de ongezonde verleiding in de supermarkt voor kinderen is. Ouders zien het liefst meer verleiding van gezonde kinderproducten.Spoony is een merk dat als doel heeft kinderen...

Prijs en presentatie beïnvloeden keuze voor gezonde producten

Prijs en presentatie beïnvloeden keuze voor gezonde producten

Gezonde producten worden vaker gekocht als deze goedkoper zijn en meer opvallen in de supermarkt en als ongezonde producten tegelijkertijd ook duurder zijn.Dat blijkt uit door de Hartstichting en ZonMw gesteund onderzoek in een virtuele supermarkt. De tussentijdse resultaten laten zien dat meerdere veranderingen tegelijk het meeste effect hebben. Binnenkort...