Picnic levert melk rechtstreeks vanaf de boerderij

melk-verwerk

Vanaf vandaag start online supermarkt Picnic met het direct van de boerderij aan huis bezorgen van halfvolle en volle melk. Op de boerderij van de familie Oostdam uit Bodegraven wordt de melk gepasteuriseerd, verpakt waarna deze door Picnic op bestelling aan huis wordt gebracht.

De koeien van de familie Oostdam hebben ‘vrij koe verkeer’. De koeien kunnen zelf bepalen wanneer ze gemolken worden. Dit wordt mogelijk gemaakt door een melkrobot . Nadat de robot de koe heeft gemolken wordt deze direct gepasteuriseerd en gebotteld in een minimelkfabriek, de orbit genoemd, die ontwikkeld is door Lely, fabrikant van melkrobots. plaatje-mijn-melk1-300x200

Met elektrische autootjes brengt Picnic de gebottelde melk vervolgens bij de consument thuis. De melk kan al na een dag bij de consument zijn waardoor de houdbaarheidstijd langer is. ’Door de kortere keten blijven de smaak en de kwaliteit optimaal’, licht boerin Yvonne Oostdam toe. ’Doordat we de melk zelf verwerken in een minimelkfabriek maken we de boerderij gereed voor de volgende generatie boeren.

Duurzamer en supervers

Picnic geeft aan meer lokale producten in het assortiment op gaan nemen. Hierdoor wordt de lijn tussen producent en consument korter. ’De keten is extreem kort’, zegt medeoprichter van Picnic Michiel Muller. ‘De melk is supervers en klanten weten precies waar de melk vandaan komt. Mensen vinden dat steeds belangrijker.’

Mijn melk

logo-mijn-melk-269x300 De familie Oostdam is al meer dan 20 jaar een melkveebedrijf. Het boerenbedrijf van de familie is tweede in Nederland dat gaat werken met de minimelkfabriek van Lely en zich aansluit bij Mijn Melk. Mijn Melk is een platform voor boeren die hun melk zelf verwerken en verkopen, zonder tussenkomst van een zuivelverwerker. Voor nu worden er twee soorten melk aangeboden: volle melk en halvolle melk. Bijzonder aan de volle melk is dat de hoeveelheid vet gelijk is aan dat wat er van nature in de melk uit de koe voorkomt. In de toekomst het assortiment verder uit te breiden.

 
Lees ook
Weerstand in verschillende verschijningen

Weerstand in verschillende verschijningen

‘Juist nu is het belangrijk om aandacht te besteden aan leefstijl’, een boodschap die regelmatig terugkomt in deze coronatijd.In een brandbrief aan het kabinet werd recentelijk zelfs opgeroepen om een campagne te starten over het belang van een gezonde leefstijl tijdens deze pandemie (1). Door onder andere gezonder te eten kan de weerstand immers worden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vlees Magazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: ”Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

'We moeten cliënten van de Voedselbank-supermarkt stimuleren gezonde keuzes te maken'

De passie van... Susan Vermunt. NAV-lid en Supermarktmanager bij Voedselbank Rotterdam.Hoe bent u in de voedingswereld terechtgekomen? ‘Ik hield altijd erg van koken en later is de link naar gezondheid ontstaan. Na de havo heb ik Voeding & Diëtetiek gestudeerd in Nijmegen. Mijn interesse naar de fysiologie van voeding werd steeds groter, waardoor...