Plus introduceert calorieënmeter voor frisdranken

attachment-plus-caloriemeter

Supermarktketen Plus introduceert een frisdrank-calorieënmeter. Met de calorieënmeter, een soort stoplichtensysteem, kunnen klanten op een eenvoudige manier een bewuste keuze maken, aldus de supermarktketen.

PLUS ontwikkelde het systeem op basis van gesprekken die werden gevoerd met consumenten, ondernemers, leveranciers en stichtingen. Het onderzoek werd uitgevoerd door een extern bureau in tien pilotwinkels. Het bureau onderzocht hoe klanten de schapcommunicatie ervaarden. Ze vroegen aan de consumenten die frisdranken kopen, of zij de behoefte hadden om geholpen te worden zodat zij een bewustere aankoop konden doen. Verder werd de kopers gevraagd in hoeverre de schapcommunicatie hulp bood tot de keuze van een bewustere aankoop.

Blauw, geel en rood

De frisdrank calorieënmeter is gebaseerd op de richtlijnen van de Stichting Ik kies Bewust en geeft met de kleuren blauw (0-10 kcal), geel (11-67,5 kcal) en rood (>67,5 kcal) aan hoeveel kilocalorieën een glas frisdrank van 250 ml bevat.

PLUS geeft aan bij succes van de calorieënmeter het systeem in de toekomst wellicht ook toe te passen op andere producten.

Vanaf 30 mei is de calorieënmeter in elke Plus supermarkt te vinden.

PLUS Bruisend Water

Plus voegt daarnaast drie nieuwe calorievrije varianten Bruisend Water toe aan haar assortiment: citroen, munt en komkommer.

Lees ook
VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

VoedingNL21: laatste inzichten over vet en metabole gezondheid

Op 10 juni vindt zowel online als in Utrecht het congres VoedingNL21 plaats. Dit congres, bestemd voor iedereen die beroepsmatig met voedingswetenschappen bezig is, biedt de laatste inzichten op het gebied van vetten en vetweefsel en de rol die ze in de processen in het lichaam spelen.

Blog: (Bijna) diëtist

Blog: (Bijna) diëtist

Wanneer mensen horen dat ik Voeding en Diëtetiek studeer, verandert een etentje vaak spontaan in een impromptu intakegesprek. “Zijn koolhydraten nou goed of slecht?” Zo begint het meestal. Soms wijzen ze naar de pasta op hun bord: “Is dit wel gezond?”

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.